Lokala sökningar i Google är sökningar på begrepp som kan ges en lokal tolkning, som ”kiropraktor stockholm” eller ”bilverkstad i Örebro”. Ofta anges en ort i sökfrasen, men Google kan tolka sökningen lokalt även utan att orten anges. Då använder Google den plats som du verkar befinna dig på, med hjälp av din ip-adress eller med telefonens gps om du söker mobilt.

Christian Rudolf
Internetworlds gästbloggare Christian Rudolf driver sökmotorkonsulten Topdog SEO.

Enligt Google självt står lokala sökningar för hela 40 procent av alla sökningar. Dessa sökningar har konvertering, den som söker efter en affärsidkare i närheten har ofta plånboken i handen och är redo att köpa. Det är alltså en mycket värdefull trafik, och många har lagt ner resurser på att synas i organiska resultat för lokala sökningar. Men nu har Google infört en ändring som innebär att de organiska resultaten blir mindre synliga, och därmed mindre värdefulla.

Läs mer: Börsföretagen är dåliga på mobilanpassning

På bilden nedan ser vi hur lokala sökningar såg ut före ändringen. Först kommer en annons, sedan kommer ett organiskt resultat och därefter den så kallade sjupacken – en lista över sju lokala utövare med url, adress och telefonnummer.

google sök

 Efter ändringen ser det ut så här. Först tre köpta annonser, sedan kartan som tidigare låg i högerspalten. Sedan kommer inte den gamla sjupacken, utan en ny ”trepack”. Tre lokala företag utan url, utan adress och utan telefonnummer. Man måste alltså klicka sig vidare för att komma åt kontaktinformationen. Man kan inte från trepacken klicka sig vidare till leverantörernas hemsida.

google sök

Om användaren klickar någonstans i rutan utom specifikt på ”Webbplats”, leder klicket inte ut från Google utan in till en mer omfattande information om företaget, fortfarande på Googles sajt. Här kan du visserligen hitta kontaktinformation till ditt lokala företag, men du kan inte styra upplevelsen, till exempel genom erbjudanden, varumärke, upplevd kompetens eller personlighet. Du kan inte heller sätta remarketing cookies och fortsätta kommunicera med potentiella kunder.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Med programpunkter om bland annat webbanalys, a/b-tester och konvertering samt huvudtemat ROI kommer Webbdagarna Göteborg 23 – 24 september att göra mer för dina digitala affärer än något annat event. Skynda innan platserna tar slut, aldrig har vi sålt så många biljetter redan före sommaren som i år! Läs mer och anmäl dig HÄR.