Till skid-VM i Falun 2015 utvecklade Ericsson både en mer traditionell app och en second screen-lösning med 3d-funktioner. Christina Sandell, head of marketing strategy & operations, business unit global services på Ericsson, var marknadsansvarig för Ericssons projekt under skid-VM.
Vad var det egentligen ni levererade till vinterns skid-VM?
– I samarbete med it-företagen Triona i Borlänge och Tension Graphics i Falun utvecklade vi två appar, en mer traditionell mobilapp med liveresultat och servicefunktioner, och en för främst surfplattor där man kom in i en 3d-miljö och kunde följa tävlingarna och de tävlande på helt nya sätt. Det var i den appen som second screen-fokuset låg, säger Christina Sandell.

Hur togs apparna emot?
– Förväntningarna slogs rejält, och till vår förvåning valde nästan alla att ladda ner båda apparna. Vi hade trott att mobilappen främst skulle användas av dem som var ute och följde tävlingarna på plats, medan second screen-appen med 3d-funktionalitet skulle användas hemma i tv-soffan på surfplattor. Men med de stora skärmar som många mobiltelefoner har i dag, fungerade den alldeles utmärkt att använda i mobilen också.
Läs mer: Så löser du krisen - experten tipsar
– En annan sak som vi inte hade tänkt på i förväg var att de tävlande och funktionärerna började använda apparna, tränare som stod ute i spåren och följde sina åkare fick exempelvis mycket bättre överblick över konkurrenterna genom vår mobilapp än med de hjälpmedel de traditionellt haft.
Det här är väl knappast slutet på utvecklingen gällande hur publiken kan använda teknik för att tillgodogöra sig idrottsevenemang?
– Nej, det här var bara början. Det brukar ju sägas gällande det uppkopplade samhället att allt som tjänar på att ha en uppkoppling kommer att få en uppkoppling. Vad är det för centrala objekt i olika sporter som skulle kunna vara uppkopplade för att skapa nya värden?
– I Falun gjorde vi ett litet test med uppkopplad snö, vi mätte snön under femmilen och visade skillnaderna i snöförhållandena i 3d-appen. Det var bara en första inblick i vad man kan göra när man kopplar upp olika saker i sportsammanhang. Vi har också fortsatt utvecklingen av vår app, en anpassad version lanserades till årets upplaga av tennisturneringen Collector Swedish Open i Båstad.
Läs mer: Här är de bästa talarna från Webbdagarna
Med programpunkter om bland annat webbanalys, a/b-tester och konvertering samt huvudtemat ROI kommer Webbdagarna Göteborg 23 – 24 september att göra mer för dina digitala affärer än något annat event. Skynda innan platserna tar slut! Läs mer och anmäl dig HÄR.