
Det är början av september och fyra månader kvar tills e-handelsåret ska stängas. Fyra månader innebär tusentals kundsamtal och sajtbesök. Med andra ord: tusentals möjligheter till förbättring. Det finns inga ursäkter för att inte höja ribban! Här är min utmaning till dig i höst.
Höj konverteringsgraden
Siba höjde sin konverteringsgrad med 37 procent när de bytte till en e-handelsplattform som är anpassad för smartphones. En undersökning visar att köp via mobila enheter skulle öka markant om det fanns en funktion för att slippa knappa in kreditkortsnummer manuellt.
Läs mer: Stoppa kortbedrägerier - det här måste e-handlaren tänka på
Men även små åtgärder kan ge stora intäkter. Så här kan du komma igång redan i morgon:
1. Läs om Cialidins 6 Principles of Persuasion innan du publicerar nästa text på sajten. Det är otroligt i hur stor utsträckning vi människor ägnar åt oss “icke-rationellt” tänkande när vi handlar.
2. Gå igenom och byt ut dåliga bilder. Ett trick för att avgöra om du har valt rätt bildmaterial till din landningssida är att be någon som inte arbetar på företaget att ange en bildtext. Då inser du vilket budskap bilden sänder ut till blivande kunder och om det riskerar att sänka konverteringsraden på sidan.
3. Skriv om otrevliga felmeddelanden till uppmuntrande utrop. Besökare med ett leende på läpparna konverterar bättre.
4. Personalisera. Erbjudanden baserade på tidigare köphistorik har visat sig kunna öka konverteringsgraden med upp till 500 procent.
5. Komplettera era produkttexter med ännu fler detaljer om utförande, färg, kvalitet och form. Var tydlig med betalsätt och returhantering, fraktkostnader och garantier. Osäkerhet är en stor källa till avhopp.
6. Låt minst fem personer som inte tidigare har shoppat i din e-handel sätta sig ner och genomföra ett köp. Anteckna var de stöter på problem och gör de förändringar du tror behövs. Gör sedan om testet med nya personer.
Charma Generation Z
Generation Z är personer under 18 år, en extremt köpstark åldersgrupp. Många av dessa ungdomar har spenderat upp till 100 kronor i veckan sedan fyraårsåldern. De är otåliga och medvetna och inte särskilt intresserade av att spara de pengar de tjänar ihop. Dessutom har de stort inflytande på sina föräldrar.
Vad kan du göra för att charma Generation Z?
1. Kommunicera på mottagarens villkor genom att utnyttja emojis. Visste du att Generation Z:as mest använda ord är <3 (hjärta) ?
2. Lägg en timme i veckan på att bekanta dig med Snapchat. Tillbringa ytterligare en timme på Youtube och Instagram för att få en uppfattning om den typ av recensioner yngre konsumenter delar med sig av.
3. Om affärsmodellen tillåter det, låt era kunder anpassa design eller utseende på era produkter. Handgjort, personligt och individuellt är utmärkande preferenser hos yngre konsumenter.
4. Generation Z har stor miljöhänsyn och drömmer om en bättre värld. Kanske kan ni under en period skänka motsvarande orderbelopp till välgörande ändamål?
5. Rid på vågen av Black Friday (27/11) och Cyber Monday (30/11). De har blivit viktiga datum för yngre konsumenter som är vana att shoppa från utländska sajter.
Halvera leveranstiden
38 procent av svenskarna uppger att fördröjd leverans är den vanligaste orsaken till att de handlar i en fysisk butik istället för på internet. Visserligen leder snabba leveranser ofta till ökande kostnader, men kom ihåg att de flesta konsumenter är beredda att betala för valfrihet och bättre service.
Läs mer: Klarar du som marknadsförare det höga tempot?
Vad är det nuvarande rekordet från checkout till levererat paket? Jag är övertygad om att ni kan korta ner detta med hälften.
1. I både Stockholm och Göteborg finns företag som erbjuder 60-minutersleverans med cykelbud.
2. Utanför storstäderna finns möjligheten att utnyttja fysiska butiker (dina egna eller tillfälliga) som lager och utlämningsställen.
3. Johan Holgersson på Brings e-LAB tipsar om att döpa sina leveransalternativ efter verksamheten. Jag ser personligen fram emot Apotekets "Sjukt Snabba Stadsbud" och Kitchentimes "Knivskarpa hemleveranser".
Antar du min ehandelsutmaning? Twittra gärna en rad till @TrulyTherese.
På Webbdagarna Göteborg 23 - 24 september har vi kunskapsspår om både konvertering och e-handel. Dessutom möte du talare som Ben Waber, Linda Liumas, Pam Moore, David-Michel Davies och många, många fler. Läs mer och boka biljett HÄR.