Det här är del 2 i vår serie om annonsering på Facebook. 
Del 1 finns här: Därför har få insett fördelarna med annonsering på Facebook

Det är bra tajming att prata Facebook med Jon Loomer, en av världens mest framstående experter på området. Härom veckan satte plattformen nytt besökarrekord när över 1 miljard användare befann sig online på samma gång. Samtidigt menar flera svenska experter att företagen inte riktigt har insett värdet av att synas på Facebook.

– Med sådana siffror som Facebook visar är det tydligt att publiken finns här. I jämförelse har Google stora problem för tillfället, det är bara att se på hur det har gått för Google Plus. Men visst, om ditt mål är att enbart sälja saker är förmodligen Google ett bättre alternativ att annonsera på. Men om du vill få dina kunder engagerade och bygga ditt varumärke är det Facebook som gäller, säger Jon Loomer.

Jon Loomer

– Det stora problemet är att de flesta inte har investerat tillräckligt mycket tid och pengar på Facebook. Många är tyvärr fast i det förflutna, och när du har så många människor på marknadsavdelningen som inte vet vad de gör kommer de att försöka ta genvägar. Man hakar helt enkelt på Facebook för att man känner sig tvungen. Det leder i sin tur till att företagen fokuserar på helt fel saker, exempelvis tänker man i termer som ”bud” och ”kostnad per klick”, sådant som har fungerat på Google Adwords. I verkligheten betyder det inte så mycket, om ens något.

Läs mer: Så styr Facebook utvecklingen på nätet

Jon Loomer menar att det framför allt handlar om en sak när det kommer till Facebook-annonsering: att skaffa en kvalitativ publik. Det tar å andra sidan ett tag att göra, och kräver både tålamod och en tydlig strategi. Han förklarar att det i första hand handlar om att bygga upp en följarskala genom att förse din webbplats med innehåll som dina kunder efterfrågar. Har du det med dig redan från början kommer det att bli enklare att i slutändan lyckas med annonseringen.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning