Det här är del 4 i vår serie om annonsering på Facebook. 
Del 1: Därför har få insett fördelarna med annonsering på Facebook
Del 2: Facebook-gurun: "Företagen fokuserar på fel saker"
Del 3: Expertens tips - så lyckas du med din Facebookannonsering

Precis som på många andra företag har Facebook blivit en nödvändig marknadsföringskanal för Ledarna. Pär Berg, ansvarig för digitala affärer på organisationen, förklarar att man varje år arbetar efter en slags medieplan – där varje kommande kampanj planeras in och skräddarsys allt eftersom. Han har haft rollen i snart ett år, och har under den tiden märkt att Facebook-satsningen har gett en hel del.

Pär Berg
Pär Berg, Ledarna.

– Vi märker att vi har fått större räckvidd på allt vi gör med fler likes, delningar och svar. Det gäller inte bara våra poster på vår Facebook- eller Linkedin-sida. Även sponsrade inlägg får mycket engagemang, säger Pär Berg.

Nyckeln stavas relevant innehåll. Precis som Jon Loomer var inne på när Internetworld pratade med honom är Ledarna noga med att först arbeta upp den egna sajten och genom den försöka svara på aktuella frågor potentiella kunder söker efter. Det kan bland annat handla om att man inför sommaren lägger upp en artikel om semesterersättning. Därefter använder man sig bland annat av re-targeting, för att visa relevanta annonser för de chefer som har sökt på ämnet.

– Det är också viktigt att innehåll i annons och landningssidan matchar, att besökarna helt enkelt får den informationen de förväntar sig att få. För oss är det viktiga inte att jaga klick och följare. Vi vill att vår målgrupp ska besöka oss. När den gör det ska vi servera den med relevant och bra innehåll

Ledarna är dessutom noga med hur marknadsföringen uppfattas. Pär Berg menar att många företag kan bli väl påstridiga på Facebook. Om du har sökt efter en viss sak är det lätt hänt att du får se annonsen ett bra tag framöver, trots att du redan har köpt varan i fråga.

Läs mer: Så utvecklas Facebook - fyra experter tycker till

– Jag tror inte folk är trötta på reklam, däremot att de är trötta på irrelevant reklam. Vi bevakar hur många gånger annonsen visas eftersom vi inte vill upplevas som tjatiga med vårt budskap och på så sätt skapa irritation.

För att lyckas med allt det här handlar det om att få in så mycket data som möjligt. Pär Berg förklarar att Ledarna hela tiden utgår från vad som fungerar, i tidigare annonser men också på de annonser som pågår. Exempelvis använder man sig uteslutande av flera olika versioner av samma annons för att ständigt kunna optimera och skruva på budskapet.

– Det kan vara att vi skriver en mening på ett särskilt sätt, eller justerar innehållet i en annons jämfört med en annan och att vi också skickar besökarna till två olika landningssidor. Om vi märker att den ena fungerar bättre än den andra släcker vi den som presterade sämre och ersätter den med ett annat alternativ för att jämföra och förbättra ytterligare. Detta arbete pågår löpande för att hela tiden optimera våra aktiviteter.

Läs mer: Därför måste ditt företag ha en Linkedinstrategi

Det är naturligtvis ett arbete som kräver en hel del resurser. Bland annat tillkommer kostnader för optimeringar, analyser och målgruppsanpassning.

– Vi jobbar hela tiden mot KPI:er som exempelvis CPA (kostnad per förvärvad kund) och CPL (kostnad per lead). Vi kan också sätta ett tak för hur mycket ett klick får kosta.

Vad har ni lärt er längs med vägen?
– I dag är vi mycket bättre på att pricka in våra budskap än vad vi har varit tidigare, mycket tack vare det löpande optimeringsarbetet och att vi exempelvis tittar på och mäter saker som antal konverteringar, avvisningsfrekvens, tid och antal besökta sidor på sajten. För oss handlar det också om att hålla annonseringen enkel och konkret. Om en specifik annons inte fungerar kan det bero på att den inte syns i rätt sammanhang mot rätt målgrupp men också på att den är för krånglig.

– Samtidigt får man gå efter magkänslan, men det får man väl inte säga. Allt ska ju bygga på data nuförtiden.


Temat för årets Webbdagarna Göteborg 23 - 24 september är ROI. Hur vet du om satsningen på den digitala marknadsföringen lönar sig och hur kan du kombinera "tänka nytt" med "räkna hem"? Missa inte årets två viktigaste dagar för dina digitala affärer! Läs mer och köp biljett här.