Det här är den femte och avslutande delen i vår serie om annonsering på Facebook. Här är de tidigare delarna:

Del 1: Därför har få insett fördelarna med annonsering på Facebook
Del 2: Facebook-gurun: "Företagen fokuserar på fel saker"
Del 3: Expertens tips - så lyckas du med din Facebookannonsering
Del 4: "Folk är trötta på irrelevant reklam" - så jobbar Ledarna

1. Ta reda på syfte och arbeta efter det
Två annonskampanjer på Facebook kan se helt olika ut beroende på vad du är ute efter. Är du exempelvis i första hand ute efter att sälja handlar det mycket om att spåra vilken parameter som kan tillgodoräkna sig säljet.

– A och O när du mäter är att utgå från syftet med kampanjen. Många som misslyckas med mätningarna vet helt enkelt inte vad de ska titta på för siffror i rapporterna, säger Fredrik Holmström, vd på marknadsföringsbyrån Social Media Lab.

Fredrik Holmström
Fredrik Holmström, vd på marknadsföringsbyrån Social Media Lab.

– Facebook har ett relativt avancerat annonsverktyg där det går att bygga målgrupper på en rad olika sätt. Dessutom tillhandahåller Facebook även egna konverteringspixlar som många glömmer att implementera när de kör annonseringen. När det kommer till Facebooks konverteringspixlar ska man vara medveten om att den i grunden ger utslag om personen sett annonsen och sedan köper. Det gör att det många gånger är väldigt bra att mäta annonseringen med Facebooks konverteringspixlar men också genom exempelvis Google Analytics. Bara för att du har sett annonsen i ett flöde behöver det inte betyda att du har köpt något tack vare den, även om det kan ha varit en bidragande faktor till det slutgiltiga köpet.

2. Håll koll på prisnivån
Ett grundläggande råd för att du ska kunna räkna hem annonseringen är så klart att inte betala för mycket. Facebook fungerar på ungefär samma sätt som Google Adwords – du betalar helt enkelt för ord i en slags budgivning. Här gäller det att ha en del saker i beräkning: den faktiska kostnaden, men också att det inte alltid är högsta budet som kammar hem annonsvisningen. Relevans är det viktigaste för Facebook, och är inte din annons tillräckligt relevant för användarna kommer den inte att synas i särskilt hög grad oavsett.

– Precis som Google tar Facebook betalt per klick, och då vill man ha så bra annonser som möjligt. Den stora skillnaden är att Google utgår från sökord när du annonserar medan Facebook utgår från andra saker, exempelvis vilka intressen användarna har. På samma gång som det gäller att hitta bra sökord gäller det också att hitta relevanta målgrupper, säger Michael Wahlgren, vd på Pineberry.

Läs mer: "Därför är content marketing viktigast i din digitala strategi"

– Om man jämför Facebook och Google, upplever vi att Facebook är billigare per klick, men samtidigt kan själva konverteringsgraden kan vara dyrare än på Google. Detta är bara ett grovt antagande och är självklart bereonde på kampanj och bransch. För att hålla koll på vilken kanal som ger bästa resultatet bör man hålla koll på statistiken under själva kampanjen, tillägger Fredrik Holmström.

3. Segmentera
Vi har redan skrivit om vikten att använda sig av en nischad målgrupp när det kommer till annonsering via Facebook. Fredrik Holmström förklarar att om du gör det kommer det också att vara enklare att se vilka du har nått, och även dela in analysen efter det.

– Vi försöker alltid att nischa in oss så mycket som möjligt. Ställer du inte in en nischad målgrupp utan väljer att köra brett kommer det att bli svårt att få ut ett bra resultat av kampanjen.

4. Våga ställ krav vid extern hjälp
Att ta hjälp av extern part för Facebook-annonseringen kan vara en bra idé, åtminstone om det handlar om en större kampanj med mer pengar inblandade. Här gäller det dock att våga ställa krav på leverantören. Det kan låta självklart, men det är trots allt många som missar den här punkten.

Erik Klusell
Erik Klusell, affärschef på marknadsföringsbyrån Avantime.

– Som beställare ska man inte vara rädd för att man inte känner till detaljerna. Många är tyvärr lite för slappa med rapporteringsbiten och det beror på att man vet inte vet hur det går till när man rapporterar. Det är ett generellt problem med digital marknadsföring, säger Erik Klusell, affärschef på marknadsföringsbyrån Avantime.

5. Ta reda på vad du har för underlag och använd det
På tal om extern hjälp så kan själv se till att du får bästa möjliga resultat genom att först se över vad du har för underlag. Fredrik Holmström på Social Media Lab förklarar att det är det första som han går igenom med kunderna. Ju mer redskap som finns att tillgå från början, desto större chans är det att mätningen blir bra i slutändan. Har du ett kundregister eller en maillista? Använd dig av det.

Läs mer: Därför är framtidens marknadsföring datadriven

6. Optimera under kampanjens gång
En av de stora fördelarna med digital marknadsföring är att du kan anpassa allt eftersom du annonserar. Det gäller inte minst för Facebook.

– Om du kommer till ett avslut sätter du samma budget på look-a-like på den som gjorde avslutet. Sedan är det bara att lägga in mer budget där det är framgångsrikt, säger Erik Klusell.

– Hur många gånger du ska optimera beror på omfattningen. Vi har kunder som vi sitter ner med en gång i veckan för att kolla av trafikflöden. På så sätt kan vi göra konstanta optimeringar.

7. Lär dig Facebooks egna verktyg
Det finns en rad olika verktyg för att mäta Facebook-annonseringen men för de flesta behov räcker det med Facebooks egna. Här kan du plocka ut avancerad statistik om bland annat målgrupper och intressen – och därefter använda dig av det för framtida kampanjer.

– Facebook Ads Manager är ett bra verktyg för att få fram statistik, samtidigt kan det ta lite tid att förstå hur man plockar fram relevanta rapporter och hur man skall tyda siffrorna som presenteras. Vi hämtar även ut data från andra egenbyggda system, för att på så sätt kunna jämföra resultaten.
säger Fredrik Holmström.


Temat för årets Webbdagarna Göteborg 23 - 24 september är ROI. Hur vet du om satsningen på den digitala marknadsföringen lönar sig och hur kan du kombinera "tänka nytt" med "räkna hem"? Missa inte årets två viktigaste dagar för dina digitala affärer! Läs mer och köp biljett här.