Ben Waber
Foto: jeanbaptisteparis (CC)

Ben Waber är grundare och vd på Humanyze, som tar reda på hur det står till med kommunikation och samarbete på olika företag.

Vad är det egentligen Humanyze gör?
– Det har alltid fascinerat mig hur mycket data företag samlar om sina kunder, men hur lite de egentligen vet om hur deras egna anställda arbetar. Vi försöker kartlägga hur personal samarbetar och hur de kommunicerar med varandra och med kunder, och visar hur de här beteendena kan leda till konkreta förbättringar av ett företags resultat.

Hur går det här till?
– Vi mäter på flera olika sätt. Vi kartlägger och utvärderar hur den digitala kommunikationen på ett företag sker. Det är ganska enkelt att se vilka som kommunicerar, när de gör det och hur ofta de gör det. Vad vi däremot inte tittar på är innehållet, vi studerar bara mönstren i hur kommunikationen ser ut.

Läs mer: Kretskortens tid är nu - så formar vi vår framtid

– Sedan mäter vi också de fysiska möten som sker på arbetsplatser genom att vi utrustar de anställda med nya passerbrickor med ett speciellt rfid-chipp inbyggt, som vi läser av via rfid-läsare som placeras i taken i företagens lokaler. På det sättet kan vi se vilka människor som kommunicerar med varandra, hur de pratar och hur de rör sig i lokalerna.

Det låter som att det skulle kunna bli en del integritetsproblem?
– Vi tar väldigt allvarligt på integriteten. Vi lämnar aldrig över några individspecifika data till företag, registrerar inte vad som sägs och skriver juridiskt bindande kontrakt med samtliga anställda som förbjuder oss att lämna ut identifierbara data om dem. Dessutom står det i våra kontrakt med företagen att vi har rätt att stämma dem om de trots detta försöker kartlägga individer utifrån data.

– Vill man inte delta i studien får man en fejkad passerbricka utan rfid-chipp, så att det inte syns att man avstår. Vi har väldigt gott rykte och vi har alltid över 90-procentigt deltagande på de företag vi jobbar med.

Läs mer: Linda Liukas: "Du måste tala och tänka så att datorn förstår"

Brukar företagen bli förvånade av de resultat ni presenterar för dem?
– Absolut, och vissa saker gör till och med oss förvånade. Vi jobbade med en stor nätbaserad resebyrå nyligen, och kunde till en början inte förstå varför en del av företaget var så mycket mer produktiv än den andra.

– Men så upptäckte vi att deras matsal hade stora runda bord med tolv platser närmast den ena entrén, och små bord med fyra platser vid den andra. De anställda som varje dag gick in i matsalen från ena hållet placerade sig vid de stora borden, och hamnade då i sällskap med personer som inte var deras närmaste kollegor, medan de som kom in från andra hållet satte sig vid små bord och oftast åt med kollegorna de gått till matsalen med. Det gjorde att de mycket mer sällan möttes av nya intryck, något som sänkte deras produktivitet. Det slutade med att företaget tejpade ihop de små borden så att de också blev bord med tolv platser.


På Webbdagarna Göteborg 23 – 24 september kommer Ben Waber att berätta mer om hur man med hjälp av wearables och data kan följa kommunikationsmönster, vilka i sin tur påverkar personalens mående och produktivitet. Missa heller inte talare som Erik Modig, Nils von Heijne, Pam Moore, Linda Liukas och många, många flera. Boka här!