Under sommaren hände det en hel del spännande inom sociala medier, nyheter som kan påverka företagets marknadsföring och sociala medie-närvaro. Vi listade häromveckan 10 sociala medie-nyheter från sommaren som du måste ha koll på.

Men hur kommer några av dessa nyheter att påverka dig och ditt företag i höst och hur kan du dra nytta av dem i din marknadsföring?

1. Pinterest lanserar buyable pins

I slutet av juni lanserades buyable pins på Pinterest, en köpknapp som gör det möjligt att e-handla direkt på Pinterest via sponsrade pins. Med över 80 procent mobilanvändare vill Pinterest göra det enklare för människor att shoppa online.

– Både promoted pins och buyable pins är i dag bara tillgängliga för amerikanska företag. Promoted pins ger möjligheten att köpa spridning, medan buyable pins ger möjligheten att sälja dina produkter direkt i Pinterest, säger Maxwell Stanford, projektledare och co-founder på All Rise Media.

Maxwell Stanford
Maxwell Stanford, All Rise Media.

– Promoted pins är det som känns mest intressant just nu. Även om jag inte har haft möjlighet att testa det själv har jag hört om väldigt goda resultat från amerikanska branschkollegor. När det gäller buyable pins är det just nu extremt begränsat, men så är det ju när man ska testa en ny funktion. Köpknappar är lite det nya svarta just nu med Google, Instagram, Facebook och Twitter i farten också. Bu eller bä? Det är för tidigt att säga, säger Maxwell Stanford.

Läs mer: Därför måste ditt företag ha en Linkedinstrategi

Pinterest som plattform har inte slagit lika stort i Sverige som i till exempel USA, men det kan fortfarande vara en intressant kanal för den som vill nå en specifik eller internationell målgrupp.

– Instagram är fortfarande den bästa bildinriktade kanalen att finnas i för svenska e-handlare, om målgruppen är personer som bor i Sverige. Men om målgruppen är internationell är Pinterest helt klart en intressant kanal. På Pinterest är det viktigaste att ha en stark och konsekvent bildstrategi, som tydligt andas och lever varumärket, säger Maria Niemi, sociala medie-konsult och grundare av Hyvää Kommunikation.

Maria Niemi
Maria Niemi, Hyvää Kommunikation.

– Den nya funktionen gör det lätt att impulsshoppa. Där ligger Pinterest i så fall före Instagram. Det ska bli intressant att se utvecklingen, säger Maria Niemi.

– Som e-handlare vill du att dina sidor och produkter ska kunna visas på bästa möjliga sätt vare sig din besökare använder en dator, surfplatta eller mobil. Du vill också antagligen att allt ska bli rätt om någon skulle välja att dela en av dina produkter på Facebook. Om köpstarka kvinnor är en del av din målgrupp så skulle jag också rekommendera att du gör precis samma sak för Pinterest. Pinterest används ofta som en form av önskelista och ligger ofta på det dubbla av Facebook när det gäller både konverteringsfrekvens och ordervärde, säger Maxwell Stanford.

Läs mer: Så sökoptimerar du i sociala medier

2. Twitter utökar direktmeddelanden till obegränsat antal tecken

Twitter slopade i somras begränsningen av antalet tecken i direkta meddelanden, vilket gör det möjligt att ha längre privata konversationer på plattformen.

– De som fortsätter att hålla sig korta och kärnfulla kommer alltid att vinna över de som babblar på. Men uppdateringen kan leda till att fler börjar använda Twitter som en ren mejlfunktion för att kontakta företag och organisationer, precis som de redan använder Facebook. Det ställer krav på Twitternärvaron. Människor kommer förvänta sig ännu snabbare – och mer utförliga – svar, säger Maria Niemi.


Internetworld Academy har kurserna för dig som marknadsförare, kommunikatör, webbstrateg, sociala medie-ansvarig med mera. Just nu har vi kurser om Google Analytics, Google Adwords, sökoptimering, e-handel, att skriva för webben, videoproduktion med mera. Läs mer och se hela kursutbudet HÄR.