– Vi kan rikta och målgruppsanpassa marknadsföringen på ett helt annat sätt i dag, vilket blir en mer relevant upplevelse för kunden. Företagen hittar kunden och kunden behöver inte leta själv i samma grad. Men det kommer antagligen till ett läge där det bromsas upp, där man inte vill att företagen ska ha mer information. Även om människor medvetet eller omedvetet har tummat lite på sin integritet i och med det digitala livet gäller det att vi håller oss på rätt sida om en ganska hårfin gräns, säger Nora Felin.
Läs mer: Neil Patel: "Därför är content marketing viktigast i din digitala strategi"
Alla tre anser att marknadsföring i dag innebär fler val och möjligheter. Marknadschefens roll kräver kunskap inom flera områden, och det är inte alltid man behöver byråer för olika kampanjer.
– Det är enklare att göra vissa aktiviteter inhouse i dag. Men det kräver också att man ska ha mer koll på olika saker. Tidigare var man ofta tvungen att ta in byråer. Nu kan man själv i större utsträckning göra grafik, sociala medier och kampanjer. Man kan prova Periscope i dag, börja twittra imorgon eller spela in en film och lägga ut på Youtube nästa vecka utan att blanda in någon annan. I dag är kanalstrategier ännu viktigare, säger Patrik Schön.

– Digitala trender går i kortare cykler och det kommer hela tiden nya marknadskanaler där vi kommer närmare våra kunder. Den digitala strategin behöver konstant anpassas efter besökarens nya rörelsemönster. Jag arbetar nära mina kollegor som är experter inom sina områden så i samråd med dem väljer vi ut vad som passar vårt företag. Ibland kan det vara roligt att testa något helt nytt varför vi har avsett en del av budgeten just för att testa nya kanaler, säger Nora Felin.
Läs mer: Expertens tips: Så lyckas du med din Facebookannonsering
73 procent av de tillfrågade marknadsförarna i Adobes undersökning ansåg att marknadsfunktionen hade ökat i betydelse för den övergripande affärsstrategin under de senaste fem åren.
– För att vara framgångsrik med marknadskommunikation i dag måste du bottna mycket mer i företagets övergripande vision och mål. Vad är syftet med din produkt eller tjänst och hur kan du med marknadsföring engagera dina kunder och på så sätt skapa lojalitet och köplust? Det gamla talesättet ”allt går att sälja med mördande reklam” gäller inte längre, säger Anna Wirén.
– Marknadsföringen har alltid haft en stor betydelse i företagets affärsstrategi, men det kanske blir ännu tydligare nu i och med att den digitala delen tar mer och mer plats. Framtidens kunder förväntar sig digital utveckling då det lever i den digitala världen på ett annat sett än vad vi tidigare har gjort, säger Nora Felin.
– Det är mer transparens i dag och då blir det ännu viktigare att leverera på det varumärkeslöfte man ställer ut. Helt plötsligt har världen blivit en liten by där alla vet vad man gör. Jag tror att marknadsdelarna ligger tätare med övrig affärs- och produktutveckling i framgångsrika företag i dag. Helheten blir viktigare, vilket blir extra tydligt i vårt samhälle där man kan recensera tjänster och produkter direkt på nätet, säger Patrik Schön och fortsätter:
– Jag ser på mina söner som sitter med varsin Ipad och hörlurar. De tittar inte på tv tillsammans; att läsa samma tidning finns inte i deras värld. Där är det kanaler som Kik och Ask.fm som gäller. Och vem är det som säger att de kommer att överge de kanalerna och börja använda Facebook och Messenger när deras mormor hänger där? Varje målgrupp har sin kanal i dag och det gör det till en spännande utmaning att hänga med.
En allt mer uppkopplad allmänhet ställer helt nya krav på offentliga verksamheter, deras närvaro och öppenhet. Det är precis vad Webbdagarna Offentlig sektor 14 oktober handlar om. Möt och lyssna till talare som Alexandra Pascalidou, Karin Nygårds, Petra Jankov Picha, Magnus Petzäll och många fler. Läs mer och boka biljett HÄR.