Another Tomorrow jobbade med Swedish Royal Academy of Science och Espersen A/S i ett projekt för att ta fram en prototyp om framtidens mer hållbara torskfiske i de baltiska haven. Under en och en halv dag jobbade fiskexperter, miljöexperter och andra externa parter tillsammans för att spåna fram nya fisketekniker som tar hänsyn till fiskarna, miljön och ekonomin.

– Slutprodukten av arbetet blev ett videoformat med en visuell vision för framtidens fiske som nu hjälper till att sätta agendan för alla inblandade kring vad morgondagens fiske behöver vara. Prototypen kommer att användas som underlag för nya affärsmodeller, tjänster och förslag på hur man kan jobba vidare med att förbättra interaktionen mellan människa och miljö i framtiden. Just videoformatet är ett väldigt bra format för att visa upp en vision. Man kan bygga upp budskapet med storytelling, det är lätt att dela runt och folk kan inte gå in och ändra i det.

Läs mer: Därför vill alla marknadsföra sig med emojis och stickers - Asien visar vägen

Fredrik Heghammar pratar om att reklambyråer inte bara gör reklam längre, utan även tjänster. Allt fler företag väljer att skapa en app eller en tjänst, i stället för en reklamfilm eller en affisch. Det är sedan tjänsten man väljer att lansera och marknadsföra, inte produkten i sig.

– Nike lanserade Nike Fuel App som en träningsservice till alla som har Nikeskor. De gjorde sedan reklam för gratistjänsten istället för skorna, men indirekt kräver det ju att man äger ett par skor för att använda appen och Nike råkar sälja just skor.

– När reklam förändras och blir mer tjänstebaserad är det ännu viktigare att kunna testa nya idéer för att säkerställa att de tas emot positivt av målgruppen. Annars lägger man massor av pengar på utveckling av appar och annan teknik som i slutändan kanske aldrig används, där är prototyping ett viktigt verktyg.

Prototyper kan användas för att ta fram externa kampanjer och idéer på ett kostnadseffektivt sätt, men det kan med fördel även användas för att jobba internt på ett företag för att ta fram gemensamma visioner.

– Att prototypa handlar om att få alla internt att vara med på samma bana. På Google Creative Lab gjorde vi en prototyp av vad Google Hangouts kommer att vara om tio år. Utifrån alla idéer tog vi fram en kortfilm på två minuter som vi använde internt för att visa designers, ingenjörer, utvecklare och alla andra parter. När alla får en förståelse för framtiden och vart ett företag är på väg blir de mer motiverade att jobba mot det målet och bidra med egen input för att nå det, säger Fredrik Heghammar.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Innan start: Formulera problemet – vad är det ni vill lösa? Samla teamet, boka upp kalender och boka in intervjuer med en testgrupp på dag 5 redan innan ni börjat tänka ut lösningen.

Måndag: Unpack – berätta om allt ni vet i dagsläget, låt alla ge sin syn på nuläget. Hur ser säljavdelningen, kundsupport, ingenjörer, ledningsgruppen och eventuella externa konsulter på situationen?

Tisdag: Sketch – dela upp teamet i mindre grupper och börja ta fram idéer till en lösning. Rita lösningarna på papper. Nu tillkommer detaljer och djup till grupptänket.

Onsdag: Beslut – presentera allas förslag och bestäm vilken av lösningarna som är bra.

Torsdag: Prototyp – Skapa en prototyp av de bästa idéerna. Prototypen kan vara en film, en skiss, en affisch, en banner eller vad som helst som är lätt att visa upp för andra och få en reaktion på.

Fredag: Testa! – Visa din prototyp för den tilltänkta målgruppen i enskilda intervjuer. Ta del av deras tankar i realtid. I slutet av dagen kommer du ha en tydlig bild av vad i idén som fungerar och vad som inte gör det. Det som fungerar kan du nu gå vidare med i större skala.

Läs mer på http://www.gv.com/sprint.