Bara två procent av detaljhandelsförsäljningen sker via mobilen. Det är besvärligt och går långsamt. Facebook vill nu att deras användare ska kunna shoppa direkt i appen. Kläder, böcker eller köksprylar. Samtidigt som sociala medier-jätten passar på att tjäna en hacka på annonsen, skriver Reuters.

Läs mer: Svenska storföretag ligger efter med e-handeln

”Vi försöker ge människor ett lättare sätt att hitta produkter i mobilen som intresserar dem, göra shoppingen lättare och hjälpa företag att öka försäljningen”, säger Emma Rodgers, produktmarknadschef för handel på Facebook.

mobil e-handel

Bland de nya tjänsterna som testas finns annonser som visar ett varumärkes olika produkter, utan att dirigera om användaren till andra sajter. Klickar man på en annons, ser användaren en expanderad sida som visar fler plagg från butiken.

Läs mer: Nu vill alla sälja mat på nätet

Företag som väljer att använda tjänsten, och har egna sidor på Facebook, kan också lägga upp produkter direkt i sitt flöde. Köparen kommer kunna betala via en ”köp nu”-knapp. Dessutom lanseras en ny sektion i appen som går direkt till en shoppingsida där köpsugna kan söka bland flera olika märken. I dag en ganska liten skara märken, men den ska växa framöver.