Inspirerad av initiativet #tackaja bestämde jag mig för några år sedan för att bli mindre skraj och tacka ja lite oftare. Att inte låta ryggmärgsreflexen styra, utan våga testa nya utmaningar. Utmaningar som jag enligt mitt officiella cv kanske inte är kvalificerad för. I mitt arbete för att fler kvinnor ska få ta plats i teknikbranschen, såväl som på konferensscener, känns det som ett rimligt steg. Att jag som eldsjäl för jämställdhet och mångfald själv föregår med gott exempel och inspirerar.

Läs mer: Vi satte 50/50 som mål. Ni kan aldrig ana vad som hände sedan ...

När jag därför för lite mer än ett år sedan, som nybliven frilansare, blev kontaktad av Webbdagarnas dåvarande eventchef Yasmin Tilles, som undrade om jag skulle kunna tänka mig att bli Webbdagarnas nya ansikte utåt som moderator och programredaktör, dröjde det inte länge innan jag tackade ja.

Paulina Modlitba Söderlund
Paulina Modlitba Söderlund.

Att få vara med och ta ett event i framkant till nästa nivå och dessutom ha ett uttalat mandat att inkludera mångfald och jämställdhet i arbetet var en dröm som besannades. Och med Webbdagarnas största event – Webbdagarna Stockholm med över 1500 personer i publiken – på betryggande avstånd kändes till och moderatorskapet fullt rimligt och görbart, trots att jag saknade tidigare erfarenhet. Så det blev ett glatt: ”Okej! Vi testar ett år och ser hur det går!”

Nu har det året gått.

Sex stycken Webbdagarna har jag hunnit med. Webbdagarnas allra första Offentlig sektor i november 2014, som blev en perfekt start och kändes som en succé för mig personligen. Samtalet med Åsa Eriksson, kommunalråd i Norberg, om krishanteringen kring skogsbranden bidrog mycket till den känslan.

Webbdagarna Växjö i december 2014, som var det första event jag bokat talare till. Syskonen Adler från Ustwo fick publiken att fnittra nervöst när de uppmuntrades att lämna över sina olåsta mobiler till personen bredvid för att öva tillit.

Läs mer: Därför måste du alltid vara redo att hantera en kris

Och så stora Webbdagarna Stockholm i mars 2015. Nervositet, sömnlösa nätter men samtidig en suck av lättnad när jag klev upp på scen och insåg att en 1500-personerspublik är minst lika underbar att stå inför som en 200-personersdito. Särskilt en positiv Webbdagarnapublik, som klappar händerna, skrattar och via Twitter och mejl skickar beröm som får kinderna att rodna. ”The Dress” gick hem på ett sätt jag aldrig hade kunnat förutspå. Ett oförglömligt event med fantastiska talare, både etablerade och mindre kända.

Senare på våren kom så Webbdagarna Malmö. Jag minns att jag var fast besluten att ha någon från världens största podcast Serial på plats och efter en intensiv jakt på Linkedin och veckor av mejlande fram och tillbaka lyckades vi till slut locka över en av producenterna. Puh! Och så hösten 2015: Webbdagarna Göteborg med rekordmånga spännande case och Webbdagarna Offentlig sektor med rekord i kvinnliga talare.

Det delmål som vi inledningsvis satte, 50/50 män och kvinnor, har vi lyckats uppnå (se länken för statistik). Det är jag nog allra mest stolt över. Det känns viktigt att ha ett kvitto på att det går att förändra med rätt enkla medel, bara man verkligen vill och förstår fördelarna med den förändring man vill uppnå. Genom att sätta tydliga mål för vilka talare och ämnen som ska lyftas fram på scen, och inte bara välja de mest lättillgängliga och självklara alternativen, höjer man kvaliteten på hela eventet. Det vet vi och det vet numera också många andra event. En fantastiskt positiv trend.

Så var står vi nu? Var står jag? Jo, efter ett år av fantastiska Webbdagarna-event har jag landat i att jag inte vill ha moderatorskapet som min primära verksamhet. Även om jag älskar att vara publikens vän på scen och att sätta mig in i de case och ämnen jag modererar känner jag att det är i rollen som programredaktör jag trivs allra bäst.

Redan i dag skickar jag en hel del talartips som inte passar Webbdagarna till andra event- och konferensredaktörer (inte minst kvinnliga talare) och jag ser nu fram emot att kunna frigöra mer tid för att fortsätta detta viktiga arbete, tillsammans med Webbdagarna och andra. Jag har byggt upp ett stort nätverk och ett momentum och nu är tiden kommen att utnyttja det till max.

Läs mer: Vem blir Webbdagarnas nya moderator? "Vårt shortlist är hemlig"

Jag kommer fortsätta att ta enstaka moderatoruppdrag, men fokus ligger framöver på att använda min digitala och tekniska bakgrund för att hjälpa aktörer att hitta ny och relevant kompetens (med ett ständigt självklart mångfaldsfokus), parallellt med operativa uppdrag kring digital affärs- och produktutveckling och rådgivning.

Som avslutning skickar jag med några av mina personliga favoriter från Webbdagarna 2014-2015. Enjoy!

Åsa Eriksson, “Storbrand utom kontroll - sociala medier som verktyg för samhällsinformation”, Webbdagarna Offentlig sektor 2014

Malou och Måns Adler, “Digitalt har egentligen ingenting med digitalt att göra”, Webbdagarna Växjö 2014

Jessica Semaan, “Finding and living your passion”, Webbdagarna Stockholm 2015

Hugo Liu, “Mapping consumer tastes”, Webbdagarna Stockholm 2015

Cindy Gallop, “The big picture”, Webbdagarna Stockholm 2015

Emily Condon, “Så engagerar du din publik med bra storytelling” (Serial), Webbdagarna Malmö 2015

Michael Kazarnowicz, “Kundens upplevelse är din marknadsföring“, Webbdagarna Malmö 2015

Linda Liukas, “Inga kartor, bara kompasser“ (om barn och programmering), Webbdagarna Göteborg 2015

Ellen Sundh, “Machine says yes! - hur vi bygger interaktiva installationer som marknadsföring“, Webbdagarna Göteborg 2015


Det är dags att ta ett helhetsgrepp om webbplatsen och allt som handlar om analys, sökoptimering, sökordsannonsering, texter, rörligt material med mera. Webbdagarna Academy har kurserna du inte får missa, bland annat om Google Analytics, Google Adwords, att skriva texter för webben, att göra en egen podcast och mycket, mycket mer. Läs mer och boka en kurs HÄR.