Zalster presenterade i förra veckan rapporten Instagram #1 över hur 221 svenska varumärken presterar på Instagram. Åhléns är störst på plattformen sett till antal följare, med drygt 91 000, följt av Ikea på en andraplats. Högst engagemangsgrad har Anamma, BMW, Scouterna och Bregott, medan Marabou är mest populärt sett till antal gilla per uppladdning, i snitt 2 678.
Eftersom annonser på Instagram handlar mycket om att ha en fungerande contentstrategi kan företag med fördel lära sig av framgångsrika organiska inlägg på sajten vid planering av nya kampanjer.
Läs mer: Så lyckas du med din annonsering på Facebook - hela artikelserien
– Givetvis är det enklare för vissa företag än andra att lyckas hitta bilder som passar in i Instagramflödet. Semesterbilder på vackra stränder och spännande städer har redan en naturlig plats på Instagram och därför har resebolag mycket att vinna på för att nå fler människor. Men även andra branscher kan hitta sin fungerande nisch, det gäller bara att vara kreativ så kan vilken produkt som helst på Instagramkompatibel, säger Albin Stööp.

– Modevarumärket Michel Kors var det första företaget som annonserade på Instagram i USA. Det ledde till att bolaget snabbt fick fyra gånger fler följare än tidigare. Michael Kors annonser var visuellt snygga och noga utformade för att attrahera en viss målgrupp. Vi har utgått från deras stilrena stil även när vi testat egna annonser, säger Therese Forssell på Star Stable.
Fello har upplevt en högre interaktion på Instagramannonserna än på andra plattformar, och tror mycket på att fortsätta annonsera, främst i kombination med Facebookannonser mot samma målgrupper.

Star Stable tycker att Instagram är en bra kanal för att nå företagets huvudmålgrupp yngre tjejer, särskilt som 83 procent av yngre tonårstjejer i Sverige, åldrarna 12-15 år, använder Instagram dagligen, enligt IIS årliga rapport.
– Jag tror att det är viktigt att våga testa nya målgrupper och se vilka som svarar bäst. Kanske finns det en målgrupp som man inte alls tänkt på att de passar, men där man på Instagram hittar att de är relevanta. Sedan är det jätteviktigt att testa olika annonsbilder, för att se vad som verkligen engagerar. Något som passar på Facebook eller på hemsidan behöver inte alls passa på Instagram, säger Albin Stööp på Zalster.
– Det är fortfarande så att Instagram är ett socialt medium som har färre användare än vad Facebook har. På SAS använder vi Facebook till andra syften än vad vi använder Instagram till. Instagram blir mer renodlat mot att bygga ett varumärke. Vi kommer absolut att fortsätta med Instagram Ads, så väl som att testa andra format, säger Stefan Hedelius på SAS.
Det är dags att ta ett helhetsgrepp om webbplatsen och allt som handlar om analys, sökoptimering, sökordsannonsering, texter, rörligt material med mera. Webbdagarna Academy har kurserna du inte får missa, bland annat om Google Analytics, Google Adwords, att skriva texter för webben, att göra en egen podcast och mycket, mycket mer. Läs mer och boka en kurs HÄR.
1. Är rätt forum för företaget? Finns er målgrupp på Instagram?
2. Ta fram kreativt och snyggt innehåll till annonsen. Du ska passa in i flödet, inte kännas som ett reklamavbrott.
3. Testa olika annonsmaterialet för att se vad som fungerar allra bäst. Det kan ge en väldigt stor effektivitetsökning!
4. Arbeta med tracking för att mäta vad annonseringen faktiskt ger. Det gör du enkelt i samma verktyg som för Facebookannonser.
5. Våga vara tidigt ute och börja redan nu. Ofta är det en fördel att komma ut snabbt och vara med i början vad gäller nya format, för att lära sig.