70 procent av svenskarna i åldersgruppen 12 till 25 år har Snapchat, medan Snapchatanvändare över 35 år fortfarande är sällsynta. Enligt rapporten Svenskarna och internet 2015 från Internetstiftelsen i Sverige domineras Snapchat av tonåringar. Tre av fem 11-15-åringar använder dagligen meddelandeappen där bild och video försvinner efter några sekunder.
– Snapchats styrka är att materialet försvinner. De andra sociala medierna har blivit lite av en popularitetstävling, där det sätts press på att få många likes, kommentarer och delningar. Snapchat blir mer direktkontakt med dem man verkligen vill prata med, inte gamla klasskompisar och bekanta. Det gör sociala medier mer genuint och intimt igen, säger Jonathan Liedman på den mobila sociala mediebyrån Wicked Society.

– Snapchat passar företag som har en ung målgrupp och produkter eller tjänster som det går att berätta intressanta saker visuellt runt. Ofta är det de stora businessföretagen som oväntat nog har förstått det här bäst. General Electric är till exempel jättebra på att använda Snapchat för employer branding mot yngre, säger Deeped Strandh på Social by default, ett koncept i samarbete mellan Knowit och United Power.
Utöver direktmeddelanden till vänner går det att följa stories från personer och varumärken, nyheter från utvalda mediehus via funktionen discover samt liveströmmar från olika städer, platser eller event som är en samling av snaps som laddas upp i realtid. Snapchat har även fått mycket uppmärksamhet för sina animerade så kallade lenses, som kan användas i selfies.
Läs mer: Så hittar du din unga målgrupp på apparna de gillar
För att få följare på Snapchat går det att dela sin QR Snaptag, en QR-kod som är kopplad direkt till din profil. Digiday uppmärksammade i förra veckan hur Sprite har satt QR Snaptag på alla burkar i Brasilien, och fått över två miljoner visningar på en dag på sitt konto.
– Som företag är det viktigt att komma ihåg att bygga relationer med målgruppen och att finnas där på deras villkor. Det gäller att personifiera sitt varumärke och kanske hitta någon lite yngre som kan vara ansiktet utåt. Snapchat handlar mycket om exklusivitet. Testa att lägga innehåll på Snapchat som bara finns där, för att visa uppskattning för dina följare, säger Jonathan Liedman.

– Det bästa sättet att testa innehåll är att låta dina barn eller andra anställdas barn följa kontot och tycka till om innehållet. Tycker de att det är underhållande och intressant? Då kanske du är på väg att hitta en tonalitet som passar företaget, säger Deeped Strandh.
I somras stod Malmö Stad inför utmaningen att nå yngre med nyheten om Malmöfestivalen. Målgruppen fanns varken på Facebook eller läste hemsidan och festivaltidningen. Wicked Society hjälpte då till att ta fram Sveriges första rekrytering via Snapchat, en kampanj där man annonserade ut ett sommarjobb som Snapchat-programledare för Malmöfestivalen. För att ansöka om jobbet skickade man en snap på sig själv på tio sekunder istället för ett cv.
- Finns din målgrupp där? Det är i dag främst de under 25 år som använder Snapchat dagligen.
- Tänk på att vara genuin och personlig på kanalen. Du är där på användarens villkor.
- Kommunicera främst via stories och låt användare välja själva om de ska titta på ditt innehåll.
- Jobba med ambassadörer som redan är stora på Snapchat för att dra uppmärksamhet till ditt konto.
- Berätta i andra sociala medier att ditt företag nu finns på Snapchat.
- Fundera över att jobba med manus för att göra längre filmer som folk kan följa.
- Fråga unga i din närhet om de tycker att ditt innehåll är underhållande och intressant.
- Lär dig genom att följa andra konton och framträdande personer, som till exempeö General Electric, Taco Bell eller McDonalds.