– Resultat blev jättelyckat. Vi fick in över hundra ansökningar och ordet spred sig snabbt bland unga i skolan som berättade för varandra om kampanjen. Kontot blev därefter en populär kanal under festivalen med tusentals följare. Vi mätte engagemanget under de åtta dagarna festivalen pågick och såg att 75 procent av våra följare valde att titta på hela klippen som laddades upp. Vi sände runt 200 sekunder per dag av korta klipp som visade allt som hände på festivalen, säger Jonathan Liedman.

Läs mer: Hon blir Sveriges första professionella Snapchattare

– Det går att planera sina filmer med manus. Varje del av en film kan vara tio sekunder och sedan sätter man ihop dem till en story som andra kan följa. Ett uppmärksammat exempel är Los Angeles County Museum of Art, som gjorde en slags musikvideo till Bohemian Rhapsody där de filmade olika saker på museet i olika snaps samtidigt som de sjöng låten i bakgrunden i ordning, säger Deeped Strandh.

Bond-filmen Spectre blev inför premiären häromveckan den första film som fick ett eget discover-konto på Snapchat, där det visades bakom kulisserna-material från filmen. Under premiärdagen fanns även speciallinser som användare kunde lägga på sina snaps.

– Snapchatannonser kostar mycket och kommer nog främst att användas av större varumärken, men det går däremot att annonsera i andra mediekanalers tidningar i discover-funktionen. Framöver kommer vi nog att se fler företag skapa egna lenses för att få användarna att själva sprida vidare varumärket, som i fallet med James Bond. Vi kommer att se fler kreativa lösningar för företag att betala för att synas på Snapchat, säger Deeped Strandh.

Läs mer: Tio sociala medienyheter du måste ha koll på

Både Jonathan Liedman och Deeped Strandh pratar om hur Snapchat har gjort sociala medier roligt igen. Och att det är just den underhållande aspekten som är det som väcker intresse bland följare.

– Det är viktigt att berätta något med det man gör och inte bara filma inne i kafeterian på jobbet. Annars är det egentligen bara att försöka och testa sig fram. Jobba med Snapchat som ett komplement till andra sociala mediekanaler. Sprid ordet om att du finns där på andra ställen, men använd sedan Snapchat även för att tipsa om nyheter på till exempel hemsidan eller Youtube. Det gäller att hitta ett fungerande sätt att jobba med alla sina kanaler, och att utnyttja deras olika styrkor på smarta sätt, säger Deeped Strandh.

– Snapchat är lite mer som att leva i nuet. På Facebook och Instagram går det att gå tillbaka och se vad som har sagts och gjorts för en månad sedan. Här behöver man inte överanalysera varje inlägg till samma grad, varken som privatperson eller som företag. Det är mer spontant och det är därför det har blivit så populärt, avslutar Jonathan Liedman.


Det är dags att ta ett helhetsgrepp om webbplatsen och allt som handlar om analys, sökoptimering, sökordsannonsering, texter, rörligt material med mera. Webbdagarna Academy har kurserna du inte får missa, bland annat om Google Analytics, Google Adwords, att skriva texter för webben, att göra en egen podcast och mycket, mycket mer. Läs mer och boka en kurs HÄR.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

  • Finns din målgrupp där? Det är i dag främst de under 25 år som använder Snapchat dagligen.
  • Tänk på att vara genuin och personlig på kanalen. Du är där på användarens villkor.
  • Kommunicera främst via stories och låt användare välja själva om de ska titta på ditt innehåll.
  • Jobba med ambassadörer som redan är stora på Snapchat för att dra uppmärksamhet till ditt konto.
  • Berätta i andra sociala medier att ditt företag nu finns på Snapchat.
  • Fundera över att jobba med manus för att göra längre filmer som folk kan följa.
  • Fråga unga i din närhet om de tycker att ditt innehåll är underhållande och intressant.
  • Lär dig genom att följa andra konton och framträdande personer, som till exempeö General Electric, Taco Bell eller McDonalds.