katarina strömberg
Katarina Strömberg, chefredaktör Internetworld.

Jag är på en presentation av rapporten ”Svenskarna och internet 2015” när jag hör det sägas igen: ”Jag som är över 35 år förstår verkligen inte Snapchat. Inte hur det fungerar och inte vitsen med att använda det.”

Den här hösten har jag hört ungefär samma uttalande många gånger, i takt med att det pratas allt mer om Snapchat och om plattformens segertåg bland unga.

Du behöver inte förstå Snapchat. Du behöver inte ens använda det själv, om du inte ser någon vits med det och inte snappar hur det fungerar.

Däremot måste du förstå din målgrupp. Och finns din målgrupp på Snapchat, vilket de gör om inte i dag så troligen i morgon, är det helt nödvändigt att du sätter dig in i fördelarna med plattformen. Du måste ta reda på hur din målgrupp kommunicerar via Snapchat, när de gör det, vad de säger, i vilka situationer de använder det och hur de mottar budskap från aktörer utanför vänkretsen, som företag och organisationer.

Läs mer: "Det är lite mer som att leva i nuet" – så fungerar Snapchat i marknadsföringen

Du behöver inte veta precis hur du använder funktioner som ”stories” och ”discover” eller vara expert på att hitta rätt ”lenses” till din selfie. Det är okej att vara frågande till varför det är en fördel att material försvinner, men du måste förstå att det är en tjänst som lockar många användare och du måste fundera över om det är personer du vill nå.

Det är ingen skillnad mellan Snapchat och andra kanaler du kan använda för företagets marknadsföring och kommunikation. När du annonserar på en stortavla vid busshållplatsen behöver du inte veta allt om målgruppens resa, men du måste ha rätt budskap för resenären där och då. Du behöver inte fundera över varför en del läser en papperstidning från sista sidan till första, men ditt budskap måste vara relevant och intressant för just den läsaren.

Läs mer: Skärp er föräldrar, låt barnen få slippa synas på Facebook

46 procent av svenskarna i åldern 16 till 25 år använder Snapchat varje dag. I åldersgruppen 12 till 15 år är det hela 62 procent som använder tjänsten dagligen. Det är inte någon marginell grupp utan betydelse. Och snart kommer nästa tjänst, som du kanske inte heller förstår, men som ändå kan vara precis rätt kanal för din och företagets kommunikation.

Läs på i stället för att helt sonika avfärda en plattform där morgondagens kunder finns, oavsett vilken plattform det handlar om.

Kokettera inte med din okunskap. Se till att i stället ligga steget före konkurrenterna.


Det är dags att ta ett helhetsgrepp om webbplatsen och allt som handlar om analys, sökoptimering, sökordsannonsering, texter, rörligt material med mera. Webbdagarna Academy har kurserna du inte får missa, bland annat om Google Analytics, Google Adwords, att skriva texter för webben, att göra en egen podcast och mycket, mycket mer. Läs mer och boka en kurs HÄR.