Det här är del 3 i vår serie om sociala medier du borde ha koll på. De två första delarna hittar du här:
Del 1: "Det är lite mer som att leva i nuet" – så fungerar Snapchat i marknadsföringen
Del 2: Medium är plattformen för din berättelse
Förra året tog Tumblr över efter Instagram som den snabbast växande sociala plattformen. Enligt rapporten ”Svenskarna och Internet 2015” är Tumblr idag främst populär bland yngre, där 17 procent av 12 till 15-åringarna använder plattformen aktivt. Även personer med intresse för olika populärkulturella fenomen ses ofta på kanalen.
För svenska företag är plattformen kanske främst intressant om de vill nå en nischad målgrupp inom en särskild subkultur.

– Tumblr är lite av en blandning mellan en ordinär blogg och sociala medier som Twitter. Du följer andra Tumblr-bloggar i själva programmet och du kan re-blogga andras inlägg, samtidigt som du har hur mycket plats som helst att skriva och bädda in bild, ljud och film. Det är även enkelt att redigera både själva posten och utseendet på hela bloggen med grundläggande css. Det är en av anledningarna till att många företag har valt att använda Tumblr som grundnätverk för landningssidor och kampanjsidor. Det är snabbt, enkelt och gratis att använda, säger Sarah Larsson Bernhardt, digital pr- och social media-strategist på Knowit.
Läs mer: Du behöver inte förstå Snapchat – men du måste förstå din målgrupp
Mobiloperatören Tre har funnits på Tumblr sedan 2013 under namnet 3 Bien, med en tydlig musikinriktning. Kamran Alemdar, pr- och informationschef på Tre, berättar om strategin bakom kontot:
– Musik är en del av Tres dna och har sedan vår lansering 2003 varit en viktig del i vår varumärkesidentitet. Vårt musikengagemang har intensifierats under året, då vi till exempel slopade surfkostnaden för musikstreaming för alla kunder och lanserade satsningen Stage 3 med artisterna Miriam Bryant, Måns Zelmerlöw och Sabina Ddumba. Tumblr är en dynamisk plattform som tillåter oss att ha ett mer kreativt uttryck än i våra andra kanaler, men som ändå går i linje med vår övriga digitala kommunikationsstrategi.

På Tumblr riktar sig Tre framför allt till en yngre målgrupp som lever i den populärkulturella världen och intresserar sig för konst, musik, form, film och mode.
– Tumblr-användare är arty och unga. Det är lite av ett hipster-nätverk, där hipstern står för mycket av formgivning, retrobilder, design och illustrationer. Det fanns också en trend för några år sedan att göra roliga serier med hjälp av gifar; den ironiska generationen doppade tån i Tumblr. Sedan finns det ytterligare en kategori Tumblr-bloggar som vi i Västvärlden ser väldigt lite av, där vissa gif:ar i strängt hållna diktaturer blivit symboler för politiska åsikter som strider mot diktaturen i landet. Dessa sprids via Tumblr-bloggar, säger Sarah Larsson Bernhardt.
Läs mer: Därför måste ditt företag ha en Linkedin-strategi
För att förstå hur företag har valt att använda Tumblr som kanal tipsar Sarah Larsson Bernhardt om att besöka konton tillhörande Generel Electric, Coca cola och Netflix samt Transport for London, som fick mycket uppmärksamhet för sin Tumblr-kampanj om vett och etikett i tunnelbanan för några år sedan.
– Modebilder, inredning, illustrationer och grafisk formgivning är exempel på communities som använder Tumblr. Där är bilden huvudsaken och den är lätt att dela och samla på. Men också film, länkpostningar och ljud passar på Tumblr. Tumblr har samarbeten med många andra tjänster för att göra det enkelt att bädda in både film och ljud, som Soundcloud, säger Sarah Larsson Bernhardt.
– Tumblrs tekniska förutsättningar gör att vi kan vara mer kreativa i hur vi på Tre jobbar med rörligt, ljud och bild på ett spännande sätt. Sedan skiljer sig även tonaliteten och uttrycksformen på Tumblr, eftersom kanalen har en mer nischad publik än exempelvis Facebook, säger Kamran Alemdar.
Läs mer: Så mäter du din digitala marknadsföring
På senare tid sägs många Tumblr-användare ha lämnat kanalen och flyttat till andra platser som Medium, Polyvore, Pinterest och Snapchat, berättar Sarah Larsson Bernhardt. Utvecklingen av rörlig bild innebär också att många väljer att satsa mer på Youtube-innehåll än på en mixad blogg. Trots att plattformen kanske inte längre är lika intressant som tidigare anser Sarah Larsson Bernhardt ändå att det kan vara en smart kanal för kampanjer eller för att nå just en mer nischad målgrupp.
– Följ andra Tumblr-flöden och -användare inom samma nish och börja re-tumbla deras bilder. Då kommer de också att få upp ögonen för ditt flöde. Att nyttja sina andra digitala kanaler och tydligt lyfta upp sin närvaro, gör det lätt att länkas dit. Berätta även vilken strategi du har med kanalen och vilken typ av innehåll man som följare förväntas kunna ta del av. Tumblr är en ganska nischad kanal där användandet minskat, men det är fortfarande smart att använda för företag som till exempel jobbar mycket med design och form eller vill ha en lite mer inofficiell företagsblogg, avslutar Sarah Larsson Bernhardt.
Det är dags att ta ett helhetsgrepp om webbplatsen och allt som handlar om analys, sökoptimering, sökordsannonsering, texter, rörligt material med mera. Webbdagarna Academy har kurserna du inte får missa, bland annat om Google Analytics, Google Adwords, att skriva texter för webben, att göra en egen podcast och mycket, mycket mer. Läs mer och boka en kurs HÄR.
- Om du arbetar med design, form eller kanske reklam och vill ha en enkel snabb plats för att kunna omvärldsbevaka är Tumblr en bra idé
- Om du gör snabba små tävlingar eller vill ha någonstans att konvertera leads passar Tumblrs tempo.
- Om du har en målgrupp som gärna ser sig som lite mer hipster är det smart att finnas där.
- Om du vill skapa en blogg som inte är helt officiell kan en Tumblr-blogg göra jobbet.