Google har kämpat med Google Plus i över fyra år, och har fortfarande inte slagit igenom i någon större utsträckning. Men nu försöker teknikföretaget åter igen att damma av tjänsten genom att ge den en ny design.

Läs också: ”Tumblr är lite av ett hipster-nätverk” – sociala medier att ha koll på, del 3

Google satsar inte längre på att konkurrera med Facebook som det allomfattande nätverket. Fokus ligger istället på att lyfta de två områden där mediet faktiskt fått fotfäste och växer: grupper och samlingar.

googleplus
En försmak på den nya designen. Bild: Google.

Enligt Google så får sajtens grupper 1,2 miljoner nya medlemmar varje dag, och samlingarna, Google Plus svar på Pinterest, växer ännu snabbare.

Läs också: Du behöver inte förstå Snapchat – men du måste förstå din målgrupp

Den nya designen verkar inte ha släppts i Sverige ännu. När den väl är tillgänglig ska du få en fråga om du vill byta när du loggar in på Google Plus. Eftersom den fortfarande saknar många funktioner ska det så länge gå att växla mellan lägena.