Det här är del 3 i vår serie om inbound marketing. De två första delarna hittar du här:
Del 1: Så fångar du kunden med smart innehåll
Del 2: Snacka inbound – 10 termer att ha koll på

Malin Sjöman, partner på Hägvall & Sjöman:

1. Känn er målgrupp.
– Också B2B-affärer är affärer mellan människor. Vi måste förstå personerna som fattar besluten och hur deras köpresa ser ut. Innan du köper ett enda system eller publicerar en enda bloggpost behöver du ha en klar bild av vem mottagaren är. Vilka är deras utmaningar, varför köper de och hur kan du hjälpa dem på deras resa?

Malin Sjöman
Malin Sjöman, Hägvall & Sjöman.

2. Ha en tydlig målbild.
– Var tydlig inför dig själv, den egna organisationen och andra i företaget varför ni gör detta och vad ni vill åstadkomma. Jobba inte med inbound eller content marketing för att det är en fluga, utan för att du vill åstadkomma något vettigt för företaget. De flesta B2B-företag jobbar med inbound för att skapa fler leads, bättre leads och för att bidra till mer affärer.

3. Hitta ett mindre projekt att testa med.
– Börja med att definiera och ”karva ut” ett projekt som är lagom stort. Det kan handla om att möta en viss målgrupp, att marknadsföra en del av erbjudandet eller att arbeta med ett utvalt kundbehov och tema. Sätter du upp ett projekt som omfattar hela organisationen kommer du antagligen aldrig igång, säger Malin Sjöman.

Camilla Agardh, vd Invise:

4. Var inte perfektionister.
– Vi ser många företag som sätter igång och är rädda för att börja blogga och bli aktiva i sociala medier. Det är lätt att få känslan av att allt som görs är avgörande. Och visst – det ni delar med er av lägger grunden för er inbound marketing. Men samtidigt ska man akta sig för att tro att komplicerat är bra. Många gånger är de enkla tipsen de bästa.

5. Jobba långsiktigt och kontinuerligt.
– Se till att avsätta tid varje vecka för er inbound marketing och förstå att det är precis som med träning: resultaten kommer efter konsekvent arbete. Det är lätt att sätta för kortsiktiga mål eftersom allt går så snabbt online, men det får ofta följden att man börjar ändra strategin för tidigt.

6. Lyft fram er personlighet.
– Alla företag har en egen kultur och ett eget dna. Ofta är detta något vi känner av och gillar när vi gör affärer med varandra offline. Det är en konst att få med sig denna personlighet online, det gör att ni sticker ut och att man gillar er utan att ha träffats. Bildspråk och tonalitet är en viktig del, när den förankras i era värderingar får ni en egen personlighet online.

Niloo Lopez, kommunikationsansvarig på Stretch.

7. Det tar mer tid än man tror.
– Se till att sätta ett syfte från början, så att ni kan jobba med målstyrning och uppföljning. Producera inte bara för sakens skull. Och var konsekventa med att följa den linje ni tror på. Det kommer att ge utslag, men det kan ta tid.

Niloo Lopez
Niloo Lopez, kommunikationsansvarig på Stretch.

8. Skapa en innehållsplan.
– Det behövs att någon leder och drar i arbetet, tar huvudansvar. Bestäm vilken typ av innehåll ni ska skapa och vilket syfte det har. Då kan den som är ansvarig jobba med organisationen och se till att få in det materialet. I vissa organisationer kan en person skriva allt, men i en större organisation blir det omöjligt. Det blir dessutom betydligt bättre om hela organisationen är med och skapar innehållet.

9. Mät!
– När man börjar använda verktyg för att mäta och följa upp försvinner en del manuell administration, vilket sparar tid. Att ha ett system för inbound marketing är jättebra om man har tänkt igenom mål och syfte. För de bitarna måste finnas hos er, de finns inte i systemet, säger Niloo Lopez.


Äntligen! Nu drar peppen inför Webbdagarna Stockholm 2016 igång på riktigt. Inbound marketing är bara ett av många, många ämnen vi kommer att ta upp under eventets två dagar. Det blir också content marketing, marketing automation, sociala medier 2.0, rörligt, konvertering, roi, teknik, UX och design, e-handel och mycket mer. Och förstås inspiration och engagemang i världsklass. Boka in 22-23 mars 2016 och köp din biljett redan idag HÄR!