Det här är den femte och sista delen i vår serie om sociala medier du borde ha koll på. De tidigare delarna hittar du här:
Del 1: "Det är lite mer som att leva i nuet" – så fungerar Snapchat i marknadsföringen
Del 2: Medium är plattformen för din berättelse
Del 3: "Tumblr är lite av ett hipster-nätverk"
Del 4: Så kan du använda Ask.fm som kundtjänst
När Twittercensus 2015, den mest omfattande mätningen av Twitter i Norden, presenterades i somras gick det att se att de personer som skrivit sitt Snapchat-alias i sin Twitterbio och de som jobbar inom mediebranschen i princip var helt separerade grupper. Det är ett tydligt exempel på hur långt från det senaste som sker inom sociala medier marknadsförare personligen ibland är.
– Det är så extremt mycket som är spännande just nu. Youtube utvecklas hela tiden på ett intressant sätt. Snapchat är beroendeframkallande när du väl kommer över tröskeln. Nya Appstore i Apple TV har en otrolig potential. Programmatic ads är kanske inte att betrakta som en “kanal”, men här finns ofta nya möjligheter. Och communities för foto som 500px och Foap är intressanta att hålla ögonen på, säger Jerry Silfwer, vd på Spin Factory.

– För att förstå var man som företag ska vara gäller det att experimentera lite och framför allt lyssna på var de olika målgrupperna testar själva, säger Katy Caroan, vd och digital strategist på Digoshen.
Läs mer: Du behöver inte förstå Snapchat – men du måste förstå din målgrupp
Det finns en viss tjusning i att vara först på bollen med en ny kanal. De företag som använde Twitters livestreamingapp Periscope i somras under Almedalsveckan fick mycket positiv uppmärksamhet i media. Vi har även sett hur de som var tidiga på bollen med kampanjer på Snapchat, som LOKA som byggde ett pussel på appen redan förra året, tagits emot bra.
– Det är sällan någon nackdel att vara först eller tidig med att testa nya arenor. Jag upplever att de företag som delar med sig av sina tidiga erfarenheter och berättar om resultaten skapar förtroende. Det finns inget recept som passar alla, det handlar om unika kombinationer av var målgrupperna tillbringar tid och egna preferenserna hos de personer som bidrar från företagets sida, säger Katy Caroan.

– Det är klokt att göra ordentligt med research innan man avgör om en social kanal är rätt för ens företag eller inte. En ny kanal kan komma att kräva mycket resurser, så det är bra att investera tid och engagemang i att lära sig mer om hur den nya kanalen fungerar, vilka möjligheter den erbjuder och vilka du kan bygga relationer med på ett bra sätt, säger Jerry Silfwer.
Läs mer: Så sände de live via Periscope – och mångdubblade antalet tittare
Jerry Silfwer anser att det är bättre att ha en enda kanal där man gör ett grymt jobb med fantastiska resultat än att vara medelmåttig i flera. Det mediokra tränger inte igenom mediebruset idag, förklarar han.
– H&M är ett företag som lyckas med att våga testa nya sätt att nå ut till sina fans. Det är dock viktigare att lägga krut på budskap och relevans än på att vara överallt. Men om det känns rätt och det finns utrymme för experimenterande, då kan det absolut vara värt att vara kreativ. Många av dem som varit tidiga med att experimentera med exempelvis Instagram Ads har sett ett rejält lyft i antal följare. Sådana typer av effekter kommer säkerligen att avklinga ju fler annonsörerna blir över tid, säger Jerry Silfwer.