e-handel

Det blir allt vanligare att vi hoppar över återförsäljarna och e-handlar direkt från tillverkare, visar en undersökning från logistikföretaget JDA. 56 procent av svenskarna uppger att de gjort det under det senaste året. Och så många som 30 procent uppger att de e-handlar fler produkter från tillverkarna än de gjorde för fem år sedan.

– Det här är jättespännande och en av de viktigaste trenderna just nu, säger Ulf Johansson, professor i företagsekonomi Lund och föreståndare för Centrum för handelsforskning.

– Det är lite av ett paradigmskifte. Återförsäljare kan slås ut på sikt när företagen nu har fått fler kanaler till slutkunderna.

Bättre priser är det främsta skälet till att svenska konsumenter väljer att handla direkt från tillverkare på nätet, men även sådant som tillgänglighet, garantier och valmöjligheter spelar in.

Läs också: När vi köper mat på nätet förändras våra liv i grunden. Och kanske våra hus också.

Mest är det möbler, elektronik, kläder och skor som vi handlar från tillverkarna. Och det är ingen slump att det är den typen av varor enligt Ulf Johansson.

– Att bilbranschen ska skära bort återförsäljarna är något som det talats om i femton år säkert. Men kunderna bedömer risken med att handla varor utan mellanhänder, säger han.

– Det är inte så stor risk att handla byxor på nätet även om det skulle bli fel. Men att handla exempelvis en bil är en större risk om man skulle vara missnöjd. Där kan återförsäljaren vara en trygghet.

Annat är det med tillverkare som gör mindre komplicerade och mindre dyra produkter. För dem är det hög tid att skapa e-handelsstrategier.

– Det här är en utveckling de måste rusta sig för. När kunderna tar nya vägar så gäller det att öppna upp innan affären försvinner. Det här är dessutom något som många tillverkare tycker är bra – de vill ha kontakt med slutkunden, säger Ulf Johansson.

Läs också: Svenska storföretag på efterkälken - bommar stora pengar från e-handeln

Svenska Craft är en av de tillverkare som beslutat sälja sina egna produkter på nätet. I höstas drog de igång sin e-handel på allvar. Men det handlar inte om att utmana återförsäljarna.

– Vi krigar inte på pris utan följer våra egna rekommenderade priser ganska slaviskt, säger marknadschefen Daniel Högling.

Han framhåller att affärerna inte är det primära för Craft utan att det mer handlar om att visa upp sina produkter och sitt varumärke.

– Det handlar väldigt mycket om att vi får en plattform där alla våra produkter finns. För hur vi än vrider och vänder på det så uppfattas vi som det varumärke och med det produktutbud som våra återförsäljare väljer att fokusera på. Men vår kollektion är bredare än så och ingen av våra återförsäljare kan bära hela den.

Snarare tror han att återförsäljarna kan dra nytta av att Craft har egen försäljning.

– De har hittills varit positiva. Bland annat gör det här att vi kan förse dem med mycket bättre innehåll – inte minst bildmaterial som de kan använda i sin marknadsföring av våra produkter, säger Daniel Högling.

Enligt undersökningen skulle 31 procent av kunderna handla mer om de kunde köpa varor anpassade efter deras önskemål. Är det något ni funderar på?

– Inte som en konkret idé men det finns ju en generell trend där många vill ha specialisering och begränsade kollektioner går bra. Däremot ger ju sajten i sig en yta där vi kan kommunicera direkt med våra slutkunder. Det kan bli en plats för interaktioner där kunderna kan interagera med oss och där vi tror vi kan lära oss mycket genom att se vad som efterfrågas och hur deras sökbeteenden ser ut.