För svenska företag som är intresserade av att sälja internationellt har Business Sweden, tillsammans med Tillväxtverket och Regeringskansliet, tagit fram E-handelsguiden, ett kostnadsfritt verktyg med information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på 19 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.

– Beroende på hur stora man är och hur mycket man vill växa internationellt skulle jag överväga att jobba med lokala partners på utvalda marknader för att kunna konkurrera med fraktpriser och leveranstider. Men det kräver såklart resurser och kompetens lokalt. Generellt sett ska man absolut inte anta att alla marknader ser likadana ut, köpbeteende, köpförväntningar och till och med lagar kan skilja sig drastiskt åt. Ta hjälp utifrån för att förstå och anpassa affärserbjudandet efter detta om det behövs, säger Sara Domeij.

Läs mer: Därför måste du jobba med konvertering – hela serien!

För inspiration tipsar Sara Domeij om multi-brand-shopparna Nelly och Junkyard, som har lyckats bra med att sälja och synas i flera kanaler, så väl som svenska Mini Rodini och Stuttterheim.

– Jag tycker att framför allt svenska tjänster och underhållning lyckats otroligt bra internationellt. Minecraft, Spotify, King, Skype med flera. Sedan har vi Omnikanals-företag som är på frammarsch, och då tänker jag snarast på H&M och Ikea, som även gynnas i sin expansion av sin fysiska närhet i olika länder de går in på. Det ska även bli intressant att se om företag som Fyndiq expanderar internationellt samt om Nelly kan bli en global aktör, säger Bengt Wessborg.

Under julhandeln i år förväntas nästan en fjärdedel av handeln ske via nätet, enligt E-barometern. Så hur ska man tänka som e-handlare?

– Generellt är Sverige inte i framkant när det gäller olika logistiklösningar. Utnyttja närhetsprincipen och skräddarsy logistiklösningar för den svenska marknaden. Se också till att jobba med användarupplevelsen som helhet, ha alltid kundfokus och minimera alla potentiella köptrösklar. Och se till att erbjuda fantastisk kundservice som gör att kunden vill komma tillbaka. Det finns till exempel superenkla crm-liknande lösningar i nästan alla nyhetsbrevsklienter som man kan använda för att ta kontakt med kunder som slutfört – eller hoppat av – köp, tipsar Sara Domeij.

– Framåt kommer vi att se mycket spännande utveckling inom leveranser i e-handeln. Men det är viktigt att minnas att även om en vara leverans med en drönare, är det dyrare och tar längre tid att skicka något över Atlanten jämfört med från Kungsgatan till Fridhemsplan. Att förstå sina kunder är det viktigaste, och att göra det så enkelt som möjligt för dem att handla från just ens egen webbshop, fysiska butik och andra platser där man säljer sina varor och tjänster, avslutar Bengt Wessborg.


Ett av våra kunskapsspår på Webbdagarna Stockholm 22 - 23 mars 2016 ägnar vi helt åt e-handel. Det blir bland annat omnichannel, e-handel i sociala medier, e-handel mot B2B och spännande case. Som vanligt på Webbdagarna får du också inspiration, konkreta tips och nätverkande i världsklass. Läs mer och boka din biljett HÄR!

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning