För att få in mer glädje i e-handeln vill e-handelsplattformen Quickbutik ta in mer musik på kontoret. Med en ny funktion de kallar Celebrate kan butiksägarna nu koppla valfritt Youtube-klipp till varje ny beställning.
Azddin Benberkan, vd på Quickbutik, var kom den här idén ifrån?
– Vi sitter på E-commerce park i Helsingborg och märkte att det finns en viss tendens att e-handlarna ägnar sig väldigt mycket åt packa, hantera beställningar, listor och administration. Det blir bara samma sak hela tiden, säger han.
Läs också: Skepp o’hoj – nu ska Amazon ut på de sju haven
Eftersom Quickbutiks affärsidé går ut på att göra det lättare för e-butiker ville de få in mer glädje i försäljningen. Första försäljningen firas ofta stort, men sen fastnar man ofta i en rutin.

– Då tänkte vi, vad är det som väcker känslor? Jo, musik. Och med musik kan man trigga igång hela processen. Vi tror att en omgång Billie Jean kan ge butiksägaren ett extra leende på läpparna och ta fram glädjen i att driva webbutik.
Kan det inte bli väldigt mycket musik, om man skulle sälja mycket och är många?
– Man måste inte ha den aktiv på alla datorer, man kan ha en gemensam skärm. Men samtidigt får alla veta och det blir mer applåder, och mer applådera är alltid bra. Vi har en del kunder som aktiverat tjänsten, men det är väldigt nytt – den släpptes i dag. Det är på tok för lite tid för feedback.
Läs också: Paypal och Klarna får se upp – nu kommer Swish betaltjänst för e-handeln
Har ni några personliga favoriter?
– Vi älskar ”Build me up buttercup” med The Foundations. Men man får välja helt fritt, men vi har några alternativ om man inte kan bestämma sig.