Det här är tredje delen i en serie om webbdesign. Här hittar du övriga artiklar:
Trender: ”Webbdesigners borde lära av dataspel”
Så ökade ny design både konvertering och antal besök

Vetenskapshuset Universeum är ett av Göteborgs hetaste besöksmål, ett ”science center” vars syfte är att öka intresset för naturvetenskap, teknik och matematik hos barn och unga. Verksamheten drivs av en stiftelse som finansieras av Västra Götalandsregionen, utbildningsväsendet och delar av svenskt näringsliv.

– Det som gör vårt hus så unikt är att vi blandar både natur och teknik, säger Eric Edblad, marknadschef på Universeum.

Läs också: Topp100 2016: Här är de 5 bästa sajterna i kategorin turism

Universeum lanserade en ny sajt 2015 och när den nya webben togs fram var formen en viktig del av arbetet.

– Färg och form är viktigt för den första känslan. Den känslan är det viktigt att man sätter direkt, man har bara några sekunder på sig, konstaterar Eric Edblad.

Den nya designen domineras av foton från den egna verksamheten. Ett ligger som bakgrundsplatta högst upp och i nyhetsblocket är alla rubriker illustrerade med egna, stora bilder. Färgpaletten består av klara färger som finns i naturen.

– När vi började fundera på den nya sajten insåg vi att bild och design är viktigt i våra målgrupper. Inte minst bland barn, som inte orkar läsa lika mycket.

Universeums målgrupp är tredelad. Man vänder sig till besökande allmänhet, främst barnfamiljer. Den andra gruppen är skolan, både lärare och elever. En tredje målgrupp är de partners som finansierar verksamheten: företag, politiker och universitet. Syftet med sajten är att locka besökare till Universeum, men det finns också ett rent utbildningssyfte där sajten ska informera om och skapa intresse för naturvetenskap och teknik – hos barn, föräldrar och lärare.

– Vi har en komplex målgrupp, och vi vill visa allt vi gör direkt på förstasidan. Plockar man ner innehållet i olika fack som besökarna måste klicka sig in i för att läsa, då syns det inte, säger Eric Edblad.

För att kunna få fram bredden i verksamheten utgår formen från en grid, ett rutnätssystem på startsidan som bland annat innehåller nyhetsblock, bilder och tydliga symboler.

– Det ger en bra överblick av helheten, och man kan klicka vidare för att läsa mer.

universeum
Universeums nya webbplats lanserades under förra året.

En annan viktig anledning till att Universeum jobbar mycket med bilder är att husets miljöer är så bildmässiga – här finns regnskog, akvarium, och förstås besökande barn.

– Dessutom är det resurskrävande att skriva artiklar. När vi tog fram designen tänkte vi mycket på att vi måste kunna underhålla sajten på ett bra sätt, berättar Eric Edblad.

Läs också: Så når svenskt mode ut i världen – Fashion Week Stockholms bästa tips till livesändningen

Under sajtomgörningen togs en mall fram, där det beskrivs hur Universeums bilder ska uppfattas. Två fotografer anlitas regelbundet.

– Vi lägger mycket tid och resurser på bilderna. Men vi har inte råd att bara fotografera för webben, så de ska passa i många sammanhang – ute på stan, i sociala medier och i presentationer, säger Eric Edblad.

Sajtomgörningen lanserades 2015, men påbörjades redan 2013. Idag ligger det närmare till hands att ta fram form för mobilen först, menar Eric Edblad, men 2013 valde Universeum att göra desktop-designen först och sedan anpassa för mobilen.

– Jag tror att det var smart. Det är mycket lättare att designa snyggt för desktop och göra om för mobilen, än att designa för mobilen och göra det snyggt på desktop, säger han.

Formen togs fram av byrån Forsman-Bodenfors och sajten byggdes av Cybercom. Designen är responsiv, med undantaget att det finns en egen förstasida för mobilen.

– Det är svårt att få stora bilder att bli snyggt i mobilen. Vi vill ha texter vid sidan av motivet på en stor bild kan vi få lite bekymmer ibland. Det är det avkall vi fått göra på den mobila designen, konstaterar Eric Edblad.


Årets tema för Webbdagarna Malmö 17 –18 maj är ”Intelligent kommunikation”. Hur når du nya målgrupper med ditt budskap? Hur ska du agera på en marknad där förutsättningarna och spelreglerna ändras rekordsnabbt? Och vilka plattformar ska du välja? Det går inte längre att bara skrika ut det du vill säga, i dag måste du kommunicera mycket, mycket smartare än så. På Webbdagarna Malmö tar vi upp de senaste trenderna och ger både inspiration och konkreta verktyg. Läs mer och boka din plats HÄR innan det blir fullt!