Det här är fjärde delen i vår artikelserie om webbdesign. Här finns övriga artiklar i serien:
Webbdesign: Bilder ska locka barn till tekniken
Så ökade ny design både konvertering och antal besök
Trender: ”Webbdesigners borde lära av dataspel”

Martin Roos, creative director på Oxys:

1. Gör mobilt först – även när du skissar och tänker.

– Gör skissen som en enda lång skroll nedåt. Om du gör på det viset är det ganska enkelt för en designer att skala upp det till större format. Att göra tvärtom, skala ner från ett stort format till ett litet, är betydligt svårare. Och det trånga formatet tvingar alla inblandade att verkligen prioritera, säger Martin Roos.

2. Gör mindre och gör det bättre.

– De flesta tjänar på att reducera innehållet. Du behöver inte berätta allt om alla verksamheter. Du behöver inte ha så många olika ingångar. Det är bättre att fokusera på några få områden och berätta dem på ett bra sätt, säger Martin Roos.

Ta bara med det som verkligen behöver berättas, är hans råd.

– Är det verkligen viktigt att tala om vilket klockslag den här nyheten lades upp? Försök skala bort så att det är så lite som möjligt kvar. Men det är svårt, allas önskemål kommer inte att tillgodoses om resultatet ska bli bra.

Joakim Friedman, marknadschef på Sportamore:

3. Låt inte designen styra.

Kundernas beteende och sajtens funktionalitet ska styra designarbetet – inte tvärtom.

Joakim Friedman
Joakim Friedman, Sportamore.

4. Tillåt dig att överraska visuellt.

Utmana och utveckla gärna ditt varumärke grafiskt genom att inte ha alltför strikta regelverk, men håll dig inom din grafiska profil, säger Joakim Friedman.

5. Sträva efter att addera något unikt till designen.

Det stärker ditt varumärke.

Eric Edblad, marknadschef på Universeum:

6. Lägg en bra grund för omgörningen.

Vilka är er målgrupp? Vad är syftet med sajten?

7. Glöm inte det grafiska uttrycket.

Vilken känsla vill du förmedla? Det grafiska uttrycket handlar om allt från typsnitt till bilder och färger.

– Jag tror att många inte lägger den kraft som behövs på sin hemsida. Man kan vara väldigt duktig på innehållet, men missar ofta den grafiska känslan. Vilket uttryck vill jag förmedla? säger Eric Edblad.


Du missar väl inte Webbdagarna Malmö 17 – 18 maj?! Läs mer och boka biljett HÄR!