– Vanligtvis brukar festivaler vilja berätta för så många som möjligt om vilka artister som spelar på deras festival. Men i år har vi valt att ge artistnyheten till endast en person. Som ett socialt experiment har vi släppt artister löpande på olika typer av föremål (pizzakartong, entréstämpel, garderobsbricka och så vidare). Sedan är det upp till denna person att sprida nyheten först genom att dela den på Instagram med taggen #popa16, säger Niklas Ek på Popaganda.
Läs också: Fem enkla knep för att öka konverteringen – experten tipsar
De första artistsläppen skedde bland besökare på Klubb Popaganda och Umeå Open i början på april. Artisterna avslöjades på en stämpel, en öletikett, en garderobsbiljett, ett ölunderlägg och en servett. Nästa släpp skedde i slutet av april, då det blev klart att Little Jinder ska uppträda på festivalen, något som avslöjades på en pizzakartong i Vasastan.
– Vi har märkt att våra följare tycker att det är en väldigt rolig kampanj! Vi hade verkligen ingen aning om hur detta skulle gå. Och vi vet ju fortfarande inte hur alla kommande släpp ska gå. Dock tycker vi att informationen delats vidare bra med tanke på omständigheterna, säger Niklas Ek.

Fram tills nu har endast sex av totalt 18 artister avslöjats. Niklas Ek uppmanar därför alla att hålla utkik på kaffekoppar, pizzakartonger och lite allt möjligt framöver, då man vet aldrig var nästa släpp dyker upp. Den person som hittar nyheten belönas även med en biljett till festivalen.
– Vi har mest kört på och hoppats på det bästa. Sedan har det varit bra att hinta lite grann om att något kommer att hända någon dag innan i våra sociala medier också. Då blir folk peppade, säger Niklas Ek.
Läs också: I webbutiken kan ingen höra kunden skrika
Niklas Ek anser att relationsmarknadsföring, att involvera fans och följare mer i sina sociala kampanjer, har blivit allt viktigare för att nå ut i sociala medier. Tidigare år har Popaganda bland annat kört popcharader med Veronica Maggio på Instagram för att marknadsföra artistsläpp. Kampanjerna tas fram tillsammans reklambyrån Saatchi & Saatchi.

– Vi gillar våra besökare och vi vill verkligen ge något tillbaka till dem. Vi vill att de ska känna sig delaktiga i all den kommunikation som vi gör. Förra året tryckte vi exempelvis alla besökarnas namn på affischer, istället för artisternas. Det var mycket lyckat.
Niklas Eks råd för att lyckas med en sociala medier-kampanj är tydliga:
– Våga testa. Våga överraska. Våga engagera följarna.
Webbdagarna Göteborg 2016 har huvudtema Digital Transformation och kommer att bli något alldeles speciellt. Det blir vår största satsning någonsin i Göteborg – TED-talare och digitala superstjärnor från hela världen står på scen för att bjuda dig på den mest inspirerande, givande och lärorika show du någonsin upplevt på arbetstid. Registreringen har precis öppnat