– Snapchat är en bra kanal för att få utlopp för sin kreativitet. Det ställs inte samma krav på att allt innehåll ska hålla högsta kvalitet eftersom bilder och filmer inte kan redigeras på samma sätt. Det innebär också större frihet för företag, säger Sara Öhman, digital strateg.

Snapchatanvändare ser över 10 miljarder videos på appen varje dag, enligt företagets interna statistik. Enligt en studie från svenska sociala medier-byrån Wicked Society engagerar sig följare på Snapchat i snitt fyra gånger mer på videos än följare på Instagram. De likställer även en Snapchatföljare med tjugo Instagramföljare, sett till faktisk räckvidd och engagemangsgrad.

Läs också: Så maxar du företagets närvaro på Snapchat

– Vi märker att företag idag är aktiva i större utsträckning på Snapchat. Snapchat har ett kortare format och därmed ett betydligt högre tempo; särskilt video är populärt och effektivt. Du kan förmedla så mycket mer med video; du aktiverar fler sinnen och har därför lättare för att skapa ett bestående intryck, säger Jonathan Liedman på Wicked Society.

Sara Öhman pratar om Snapchat som en kanal för att lyfta det genuina, autentiska som sker på ett företag. Hon säger också att till skillnad från andra kanaler är det svårt att ta in en extern person att sköta företagets Snapchatkanal, eftersom innehåll måste läggas upp direkt.

– Särskilt innehåll bakom kulisserna passar på appen. Vi gjorde nyligen en kampanj för Hyundai på Gotland där vi snappade allt som hände på en reklaminspelning. Det blev en spännande sneak-peak också, eftersom bilmodellerna inte hade presenterats än då. Tiger Mist jobbar en del med Snapchat och brukar lägga upp snaps från modeplåtningar. Sedan har jag några kompisar som driver reklambyrå och de lägger upp roliga filmer och kommentarer från kontoret, men det krävs ju också att man har en intressant person som snappar och är en duktig storyteller, säger Sara Öhman.

Snapchat Ads är ännu inte tillgängligt i Sverige, men appen berättar mer om möjligheterna på sin hemsida och påstår att annonsformatet är det bästa sättet att nå personer i åldrarna 13 – 34 år i USA idag.

– För att nå ut i Sverige väljer många att samarbeta med influencers eller bloggare och att synas i deras kanal. Det går även att samarbeta med andra företag som redan lyckats bygga sin närvaro. Bonniergruppen har varit duktig på att positionera sina olika tidningar, och i de kanalerna syns ofta även andra varumärken som till exempel konsumentprodukter, säger Sara Öhman.

Läs också: Därför satte Popaganda artisten Little Jinder på en pizzakartong

För att få följare på Snapchat rekommenderar hon att pusha via sina andra sociala mediekanaler. Om man har en butik är en bra taktik även att skriva ut och sätta upp sin QR Snaptag, den QR-kod som är kopplad till ens profil, så att folk kan scanna av det direkt i butiken.

– Att ha tävlingar är också ett sätt att engagera sin målgrupp och att få folk att börja följa en. Att belöna den som tar en skärmavbild snabbast på en snap, eller den som gör något kreativt med en produkt eller på en plats och lägger upp en egen snap på det, säger Sara Öhman.

Sara Öhman tipsar om att följa företagskonton som tigermistonline, Fyndiqpunktse och Everlane för att lära sig mer om Snapchat och att få inspiration till vilken typ av innehåll man kan göra.

– Jag brukar utmana mina kunder och be dem att lägga upp sju snaps per dag, tio dagar i följd. För att se vad som passar in från deras vardag och för att testa sig fram. Kontinuitet är ofta det som företag idag misslyckas med på Snapchat. Man är ambitiös till en början, men sedan dör det ut. Jag vill se mina kunder komma in i rätt tänk från början, sedan är det bara att fortsätta, säger Sara Öhman.

Fakta

  1. Utse en Snapchat-redaktör, någon på företaget som tar på sig uppgiften att dokumentera det som händer. Ge den personen kreativ frihet att prova sig fram. Att ta en snap går fort eftersom den inte kan redigeras.
     
  2. Börja med att ha som mål att ta sju snaps om dagen i tio dagar och lägg upp som stories. Se om ni hittar rätt i er kommunikation och får in vanan att snapchatta.
     
  3. Våga vara kreativ och experimentera. Innehållet försvinner ändå allteftersom.
     
  4. Berätta om att ni finns på Snapchat i era andra sociala medier-kanaler och i ert nyhetsbrev för att få följare. Om ni har en butik, skriv ut och sätt upp er QR Snaptag (hittas i användarprofilen på appen) så att besökare kan skanna den.
 
  1. Följ andra konton och se vad de gör. Testa att göra liknande saker själva.
 
  1. Samarbeta med bloggare eller andra influencers som redan finns på Snapchat. Ofta innebär ett samarbeta dessutom att du syns i personens alla kanaler så att det hänger ihop.