Det här är sista delen i en artikelserie om marketing automation. Här hittar du övriga delar:
1: Därför finns det inget automatiskt med marketing automation – tvärtom
2: De 4 vanligaste misstagen i marketing automation – så undviker du dem
3: Så kommer du igång med marketing automation
4: ”Bestäm er för att marketing automation är viktigt” – 6 smarta tips
 

Henrik Rudberg, Sonician: 

1. Hoppa i vattnet, det är det bästa sättet att lära sig simma.
– Välj ett område och testa att göra bara det. Gör inte världens projekt av det utan testa och kom igång litegrann. Det är inte så farligt.

Sarah Hoof, Conversionista:

2. Börja med anpassat innehåll.
Det är innehållet som ska komma först, inte systemet.

– Sätt vagnen bakom hästen, inte tvärtom. Hästen är content och maskineriet är vagnen. Att göra åt andra hållet blir bakvänt.

Läs också: "Så kommer virtual reality revolutionera kundens upplevelse"

Thomas Barregren, KNTNT:

3. Gör inget big bang – ta små steg istället.

– Det är mycket handarbete att komma igång med marketing automation. Man ska skriva formulär, skriva e-postmeddelanden, skapa triggers, göra innehåll. Det är mycket pill. Ta det formulär för formulär, tills du gjort hela sajten. Och börja sedan jobba med låst innehåll, ett whitepaper till exempel, råder Thomas Barregren på KNTNT.

Att göra det steg för steg minskar också risken för misstag.

Thomas Barregren
Thomas Barregren.

– Om man sätter sig och försöker göra detta i ett svep utan att testa först är risken stor att man designar något som kanske inte fungerar i praktiken.

4. Gör inget ni inte kan stå för – och diskutera hur mycket ni ska snoka.

Det finns en etisk aspekt av marketing automation. Hur mycket är det okej att vi mappar våra kunders beteende på sajten? Var går gränsen för våra besökares integritet?

– Jag har hört marketing automation-säljare rekommendera att man inte ska berätta för kunderna allt man vet om dem, för de kommer att uppleva det som creepy. Om du gör något som du vet att dina kunder inte gillar, är det då verkligen smart att göra det? Du kan ge dig den på att det kommer ut förr eller senare, säger Thomas Barregren.

Marketing automation gör det möjligt att kartlägga individer på detaljnivå, så länge de inte tömmer sina kakor i webbläsaren, något många inte gör.

– Frestelsen är stor att missbruka teknikens möjligheter, säger Thomas Barregren. Det är bra att resonera kring detta innan man implementerar marketing automation. Hur mycket ska vi snoka egentligen? Kanske behöver inte säljarna veta hela surfhistoriken när ni lämnar över leads.

Jonaz Kumlander, Doidea:

5. Backa tillbaka till start.

– Ta reda på vem det är ni vill ska besöka er webb. Vem är idealkunden, och hur ska ni attrahera den? Och kom sedan ganska snabbt in med content marketing.

För även om man automatiserar, bygger konverteringssidor och skapar e-postflöden, så är det inte säkert det är rätt personer man når.

Jonaz Kumlander
Jonaz Kumlander.

– Man måste backa tillbaka till vem det är jag vill ska besöka oss. Och när jag gjort det kan jag börja köra, säger Jonaz Kumlander.

Läs också: Bytte CERN mot startupvärlden – här är expertens fyra bästa datatips

David Tegenmark, Certus Growth:

6. Ta hjälp.

På små företag är det många som tänker att de ska göra arbetet med content och marketing automation själva. Det avråder David Tegenmark från.

– Det är lite som att säga att ”jag är upptagen med leverans, men jag borde ringa alla nykundssamtal själv”. Det är bättre att anställa någon som gör det, eller köpa in tjänsten. De flesta kommer inte att hinna sitta och blogga och twittra själva, säger David Tegenmark.

Webbdagarna Göteborg är här! Eller snart i alla fall, 21 – 22 september är det dags. Boka din biljett redan i dag!