Det här är den tredje artikeln i vår serie om marknadsplatser på nätet. Här hittar du övriga delar:
Del 1: E-handel: Nu tar marknadsplatserna över
Del 2: Utmanaren som vill lyfta butikernas varumärken

Sommaren 2015 gick marknadsplatsen Fyndiq in på den tyska marknaden. I bagaget hade de en framgångsrik etablering i Sverige och 150 miljoner i riskkapital. Mindre än ett år senare backade Fyndiq ut igen.

– Det tvärvände på riskkapitalmarknaden. För att ta Tyskland hade vi behövt mellan 200 och 500 miljoner i riskkapital och vi var inte säkra på att vi skulle kunna få in tillräckligt med kapital i nästa finansieringsrunda, säger Fredrik Norberg, medgrundare och CMO på Fyndiq.

Fredrik Norberg
Oron för brist på framtida riskkapital tvingade Fyndiq av blåsa av sin Tysklandssatsning, enligt medgrundaren Fredrik Norberg.

Amazon är ingen liten nöt att knäcka i Tyskland. Landet är deras största marknad utanför USA med en omsättning på 97,9 miljarder kronor förra året.

Läs också: Donna Hanafi på Tictail: "Så skapar du tillväxt med fokus på kunden"

Fyndig fick mycket kärlek från e-handlare som känner sig allt för beroende av Amazon i Tyskland, men de vågade inte riskera allt de byggt upp för att fortsätta.

– Vi kommer att fokusera på den svenska marknaden, men tyska e-handlare har möjlighet att sälja till Sverige via Fyndiq, säger Fredrik Norberg.

Amazons dominans i Tyskland är större än på någon annan europeisk marknad. Amazon.de har en högre räckvidd bland internetanvändare (72 procent) än vad Amazon har i USA (69 procent), enligt Global Web Index.

Amazon har ambitionen att bli den aktör som överbryggar fragmentiseringen på den europeiska marknaden. Europeiska e-handlare på Amazon Marketplace kan med hjälp av Amazon skeppa gods från något av företagets 29 logistikcenter i Europa till konsumenter inom hela EU.

– Vår mission är att hjälpa säljare i Europa att sälja till varje kund i Europa, säger François Saugier, chef för den europeiska säljarservicen på Amazon till nyhetsbyrån Bloomsbury.

Att en bred europeisk marknadsplats skulle kunna utmana Amazon är osannolikt. Inom nischer som mode finns tyska Zalando och Asos Marketplace, som faktiskt ger Amazon en match. Det är snarare i öster konkurrensen finns.

e-handel tyskland

Enligt Alibabas årsbokslut som slutade den sista mars i år omsatte den kinesiska e-handelsgiganten 4 025 miljarder kronor. Vinsten landade på 92 miljarder kronor. Alibaba är efter att ha passerat Wallmart nu världens största detaljhandel.

– Vi har under 13 år visat kraften i andra affärsmodeller än traditionell detaljhandel, skriver Alibaba i ett uttalande.

Läs också: Så lyckas du med en prenumerationstjänst – Glossybox bästa tips

Alibaba hävdar att de står för tio procent av all detaljhandel i Kina och har som målsättning att fördubbla omsättningen till år 2020.

Alibaba har knappt påbörjat att resan med att erövra Europa. Ändå var Kina den näst populäraste utlandsmarknaden efter Storbritannien att handla från för svenska konsumenter under Q1 2016, enligt E-handelsbarometern.

Det är i kraftfältet mellan Alibaba och Amazon som svenska e-handlare måste navigera. Karin Johansson, vd på Svensk Handel, uttryckte det på ett annat sätt på senaste Retail Award.

– Handeln kommer att förändras mer de kommande 10 åren än vi sett de senaste 50 åren, sade hon.

Sabrina Majeed (Buzzfeed) och Talia Wolf (Banana Splash) kommer till Webbdagarna Göteborg 21 – 22 september. Gör du? Läs mer och boka biljett idag HÄR!