Micael Dahlén är professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm och expert på konsumentbeteende, kreativitet och marknadsföring. Han gjorde sig ett namn långt utanför akademiska kretsar genom sin bok Nextopia om förväntanssamhället. På Webbdagarna Göteborg 21 – 22 september kommer han bland annat att prata om "streamness", ett begrepp han menar kan exemplifieras genom framgångssagor som Spotify och Instagram.

Helt kort – hur förklarar du begreppet streamness?

– Streamness är både ett tecken i tiden och en förklaring till varför allt jämt ska streamas numera, varför vissa människor mår bättre än andra och somliga företag når framgång medan andra inte gör det, trots att de gör till synes samma saker.

Läs också: Dags att experimentera – så kommer ditt företag igång med Snapchat

Du har sagt att streamness är det nästa Nextopia. Varför är det så?

– Därför att jag ända sedan boken Nextopia kom ut 2009 har fått frågan "Vad är nästa Nextopia", vilket ju egentligen är frågan och svaret i samma mening, och nu kommit på ett annat svar.

Du exemplifierar fenomenet streamness med företag som Spotify och Instagram. Kan du säga några företag inom ungefär samma områden som inte omhuldar andan som streamness består av och som därför är illa ute?

– Tidal och Apple. De kan visserligen kompensera bristen på streamness med hjälp av väldigt stora resurser och det är förvisso en lärdom i sig, att den som har väldigt mycket pengar att slösa kan strunta i streamness. Den som har väldigt mycket pengar kan strunta i mer eller mindre allt. Tills pengarna tar slut eller världen går under, vilket som nu kommer först.

Läs också: Kristin Heinonen: ”En chattbot från Skatteverket vore perfekt i deklarationstider”

Du är en mångsysslare med till synes outtömlig energi. Hur hinner du med allt, och hur ska vi andra göra för att nå samma nivå av kreativitet?

– Jag skulle aldrig rekommendera någon att göra som jag, någonsin. Jag är inte riktigt klok, det vet alla som känner mig på riktigt. Det är det korta svaret. Det väldigt långa svaret kommer faktiskt i en bok i höst som har arbetsnamnet Kaosologi och som knyter samman alla möjliga lärdomar jag har gjort både i forskningen och personligen i ett logiskt kaos.

Boka biljett till Webbdagarna Göteborg 21-22 september i dag – spara 3 000 kronor! Fullspäckat program, fascinerande talare, unika tips och råd. Vid midnatt 16 juni höjs priset, läs mer och knip din plats HÄR!