Det här är del 2 i vår artikelserie om e-handel med matvaror.
Här hittar du del 1: Därför är mat på nätet hetast just nu – fördubblad försäljning varje år

Dagligvaruhandeln på nätet har drivit innovationer inom logistik ända sedan starten för snart två decennier sedan. Ett av de mest spännande projekten är Icas försök tillsammans med Postnord och låsföretaget Glue att leverera mat direkt in i kundernas kylskåp fastän kunderna inte är hemma.

Låsföretaget Glues lösning gör det möjligt för kunden att dela ut en digital nyckel via mobilen vilket öppnar för leverantören kunna ta sig hela vägen in i köket, utan att någon behöver vara hemma för att öppna ytterdörren. Den nya tjänsten har testats på hushåll i Stockholmsområdet.

Läs också: Urban Lindstedt: Därför kräver framgångsrik e-handel en entreprenör

En variant på detta projekt är matleveranser till kundernas bilar. Tjänsten Volvo In-car Delivery samarbetar med nätmatbutiken Mat.se för leveranser av matvaror till Volvo-bilar i Stockholm, Göteborg, Västra Skåne och Borås. Tjänsten bygger på en digital nyckel som budet från Mat.se använder för att öppna bakluckan på din Volvo. Bilens ägare beställer varor på nätet, får ett meddelande om att varorna har levererats och kan sedan helt enkelt köra hem med dem.

ifoodbag
Ifoodbag håller mat kyld under 24 timmar, vilket kan förenkla och förbilliga logistiken inom dagligvaruhandeln på nätet.

För att hålla kylan används en nyutvecklad fryskasse från det svenska bolaget Ifoodbag, en vattentät kasse som ska kunna hålla livsmedel frysta i upp till 24 timmar. Kassen bygger på tre innovationer: ett nytt kompositmaterial som främst består av papper, ett system som håller kylan samt en ny typ av förslutning. Kassen går att kompostera och kostar inte mycket mer än en vanlig kasse. Ifoodbag gör det möjligt att leverera kylvaror utan obruten kylkedja.

Men e-handel handlar inte bara om logistik. Att handla mat är på många sätt mer komplext än att köpa en ny mobil eller tröja. En normal storhandling innebär många beslut som varor, varumärken och storlek på förpackningar. Även om köpen handlar mycket om vanebeteenden bestämmer många kunder i butiken vad de ska äta de närmaste dagarna. Just på inspirationsbiten har startupen Gastrofy tagit fram teknik för att kunna omvandla recept från många olika källor till shoppinglistor.

– Att förstå receptingredienser och omvandla dessa till inköpslistor maskinellt, är komplext. Exempelvis är en knippe persilja och en deciliter persilja ju såklart färsk persilja, men hur ska datorn förstå det? Kan man byta ut persiljan till fryst om den är slut i lager just nu? Och om kunden vill spara pengar, vilket varumärke på produkten är bäst att välja? Detta är några av många frågor som vi Gastrofy måste kunna svara på, för att ge konsumenten en perfekt recepthandelsupplevelse, säger Felix Bengtsson, medgrundare på Gastrofy.

Läs också: Så håller du dig i söktoppen på Google

Det mobila skiftet är ytterligare en viktig faktor för tillväxt inom mathandeln på nätet. Med allt bättre nätbutiker som gör det enkelt att beställa utifrån tidigare beställningar blir mobilen en bra plattform för veckans storhandling. 25 procent av matkunderna har gjort beställningar från smartmobilen, enligt rapporten Digital Mathandel 2016.

Matkassarna, inspirerande måltidslösningar som kunderna prenumererar på, är en mycket viktigt innovation där faktiskt svenska Middagsfrid hittade på ett koncept som spridit sig i världen. Matkassarna drev på tillväxten inom mathandeln på nätet när de stora livsmedelskoncernerna gav upp tanken på att sälja mat på nätet.

Webbdagarna Offentlig sektor 25 oktober är eventet för dig som jobbar med digitala kanaler inom Sveriges kommuner, landsting, myndigheter och övrig offentlig verksamhet. Konkreta tips, inspiration och föreläsningar om den digitala utvecklingen. Hela programmet och mer information finns HÄR!