Det här är del 3 i vår artikelserie om e-handel med matvaror. Här hittar du övriga delar:
Del 1: Därför är mat på nätet hetast just nu – fördubblad försäljning varje år
Del 2: Fyra innovationer som kan lyfta mathandeln på nätet

Svensk dagligvaruhandel är ett oligopol med en handfull stora aktörer. Tittar vi på matkasse-aktörer är de däremot närmare 40 stycken. Den mest framgångsrika är Linas Matkasse, som omsätter mer än en miljard på flera marknader. Middagsfrid som uppfann matkassekonceptet omsatte förra året 73 miljoner kronor.

Linas Matkasse har varit så framgångsrikt att företaget har inspirerat utländska copycats som Hello Fresh, som blivit en global företeelse och värderades till 24 miljarder kronor i sin senaste investeringsrunda förra året. Linas Matkasse, som startades av syskonparet Lina Gebäck och Niklas Aronsson, har länge varit omsvärmat av uppköpsrykten, men alla förhandlingar har fallit på prisfrågan.

Läs också: Därför bör alla lära sig att koda – och så kommer du igång

Livsmedelskoncernen Axfood har förhandlat med både Linas Matkasse och lösplocksaktören Mathem om uppköp, men prislapparna har varit för höga. Därför har Axfood valt att satsa på egen e-handel för både Willys och Hemköp.

När många e-handelssatsningar inom dagligvaruhandeln blöder har Linas Matkasse svarta siffror.

– Vi gör något som folk efterfrågar och vi satsar väldigt mycket på produktutveckling. Det är mycket att tänka på när man sätter ihop en kasse, säger Niklas Aronsson, vd på Linas Matkasse.

Niklas Aronsson
Niklas Aronsson, grundare och vd för Linas Matkasse, har inga planer på att starta en fullsortimentbutik. Matkassarna kräver allt fokus.

Linas Matkasse har med åren täckt in en allt större del av Sverige och nu sker expansionen utomlands till marknader som Norge, Holland och Finland. Senast köpte de den danska aktören Retnemt.

Men de senaste siffrorna från D-food Index visar att lösplock växer dubbelt så snabbt som matkassarna under första halvåret 2016. En utveckling som bara kommer att förstärkas när koncerner som Ica och Axfood rullar ut e-handel.

Ica, Coop, Hemköp och Mathem har egna matkasar vid sidan om lösplock. Och Linas Matkasse erbjuder ett smalt sortiment av lösplock, men har inte ambitionen att bli en komplett matnätbutik.

– Lösplock är mycket mer komplicerat än matkassar. Vi har gjort det på vårt sätt och vi växer med lönsamhet, säger Niklas Aronsson.

Mathem.se, som tillhör de verkliga pionjärerna inom dagligvaruhandeln, grundades av paret Tomas och Karolin Kull redan 2006. I dag närmar de sig miljarden i omsättning och en börsnotering 2018 finns i planen. Mathem har tillsammans med Linas Matkasse burit hela dagligvaruhandeln på nätet på sina axlar under åren då Ica och Axfood duckade digitaliseringen. Mathem har lärt kunderna att det går att köpa bananer på nätet.

Läs också: Bonnier-chefen: ”Digital transformation är ren och skär affärsutveckling”

– 20 procent av vår omsättning är frukt och grönt. En vanlig butik har tio procent. Kunderna får bättre frukt och grönsaker från oss. Vi skippar steget att lägga upp frukt i affären. Klockan tolv på kvällen beställer vi frukt och grönt från en stor grossist för leverans till kunderna samma dag som vi får in varorna. Vi plockar dem varsamt med handskar och paketerar dem väl, säger Tomas Kull.

Tomas Kull
Tomas Kull, grundare och vd på Mathem, tror på lösplock. Matkassar är bara en produkt bland många hos Mathem.

Lösplock är en personalintensiv och komplex verksamhet. Under januari och februari i år anställde Mathem 200 personer och det är gränsen för hur snabbt det kan växa. Tomas Kull är skeptisk mot Icas och Axfoods lösningar att plocka i butik.

– Det blir dyrt och svårt med lagersaldon. Axfood kommer att förlora pengar på sina kunder. Konkurrensen är asjobbig, men samtidigt gör den att man alltid är på tårna.

De flesta lösplockaktörer har egna matkassar, men en del talar för att det är lösplocket som kommer att dominera tillväxten. Å andra sidan omsätter dagligvaruhandeln över 300 miljarder kronor om året i Sverige. Det finns utrymme för både matkassar och lösplock, men dagligvarubutikerna i stadskärnorna lär bli färre.

Webbdagarna Offentlig sektor 25 oktober är eventet för dig som jobbar med digitala kanaler inom Sveriges kommuner, landsting, myndigheter och övrig offentlig verksamhet. Konkreta tips, inspiration och föreläsningar om den digitala utvecklingen. Hela programmet och mer information finns HÄR!