Det här är den fjärde delen i vår artikelserie om e-handel med matvaror. Här hittar du de övriga delarna:
1: Därför är mat på nätet hetast just nu – fördubblad försäljning varje år
2: Fyra innovationer som kan lyfta mathandeln på nätet
3: Så vinner lösplock över kassen i kampen om mat på nätet

Dagligvaruhandeln i Sverige har varit koncentrerad till en handfull oligopol som Ica, Coop, Axfood och Bergendahls. Med tiden har lågprisalternativ som Liedl och Netto tagit plats vid 300-miljardersbordet. Alla stora har tvekat inför e-handeln efter att de bränt sig på tidiga satsningar vid millennieskiftet. Det är de rena internetbutikerna på matområdet som mathem.se som har tvingat fram e-handel hos dagligvarukoncernerna i Sverige.

Matvaror har låga marginaler och färskvarors känslighet gör det kostsamt att etablera nätbutiker inom dagligvaruhandeln. Det krävs omsättningar i miljardklassen för att räkna hem en satsning och därmed ordentligt med riskkapital.

Läs också: Därför bör alla lära sig att koda – och så kommer du igång

Därför finns det få nischbutiker som säljer livsmedel. Men ny teknik som Ifoodbag som håller kylvaror kalla i 24 timmar borde öppna upp för nischbutiker med exklusiva delikatesser. Vikt i förhållande till ordervärdet blir ett viktigt nyckeltal för att räkna hem en nätsatsning.

e-handel
Det finns utrymme för nischer inom dagligvaruhandeln på nätet, exempelvis bars gjorda på insekter.

Dagens stora e-handelssegment som exempelvis böcker och hemelektronik har drivits fram av låga nätpriser och verktyg som har gjort det enkelt att jämföra priser. Vid sidan om låga priser är sortiment en anledning att handla på nätet. Det borde ge utrymme för flera nischbutiker för livsmedel.

Det finns plats för olika typer av nischbutiker:

  • Riktiga saluhallar med ett urval av exklusiva leverantörer.
  • Catering. Att enkelt kunna välja på matpaket för event och möten borde kunna fungera i de större städerna.
  • Olika typer av smart mat som näringspulver, som Huel i Storbritannien, är rena nätprodukter där några kilo håller dig välnärd i veckor.
  • Att äta insekter, något som två miljarder människor på jorden gör enligt bloggen Bug Burger, kräver import då det fortfarande är olagligt att sälja insekter som föda i Sverige.
  • Butiker som Matsmart som säljer mat på nätet med kort datum eller som är felmärkt till mycket låga priser. Förra året omsatte de 26 miljoner kronor och har attraherat riskkapital från Northzone.
  • Lokala specialiteter borde ha en framtid på nätet. Här kan man ju tänka sig att lokala turistorganisationer kan se fler värden än omsättning och vinst för att driva e-handel. Genom att sälja getost från Jämtland ser turistorganisationerna till att besökare återvänder nästa sommar.
  • Mat som uppfyller religiösa krav som judisk kosher-mat eller muslimsk halal-mat.
  • Marknadsplatser för mindre matleverantörer.
  • Lågprisbutiker.

Det mesta av detta finns redan på nätet, men det krävs större satsningar med ett internationellt perspektiv för att göra ett avtryck.

Webbdagarna Offentlig sektor 25 oktober är eventet för dig som jobbar med digitala kanaler inom Sveriges kommuner, landsting, myndigheter och övrig offentlig verksamhet. Konkreta tips, inspiration och föreläsningar om den digitala utvecklingen. Hela programmet och mer information finns HÄR!