Det här är den tredje delen i vår serie om mätverktyg för sociala medier.
Del 1: Så mäter du rätt i sociala medier – och kan investera smartare
Del 2: Mattecentrum: ”Att räkna likes skapar onödig stress”

Att inte mäta sina aktiviteter i sociala medier är ett vanligt misstag. Och ett onödigt sådant, eftersom det är fullt möjligt. Det går att hitta bevis på alla mål man sätter med sin aktivitet i sociala medier, menar Ann-Sofie Krol, som är vd på Bybrick Insight.

– Jag utmanar alla som påstår att saker inte går att mäta, för det är klart att det gör. Och när vi pratar om mått kommer jag dragandes med jobbiga frågor: Vad vill ni uppnå, vad är målet?

Läs också: Så mäter du hur online-annonser konverterar offline – snart lanseras Facebook Offline Conversions

Men även om det går att hitta mått på alla mål, är det inte säkert att det är lika enkelt att mäta sina insatser i sociala medier som man hoppas.

– Många vill trycka på en knapp så är det klart. Men ofta är det mer komplext än så om man vill veta vad det verkligen har gett, och hur det kopplar till resultat och effekt, konstaterar Ann-Sofie Krol.

Eva Åberg på Audiendo tycker att ett vanligt misstag är att man tittar på det som är enkelt att titta på. Som antalet följare – man sätter ett mål om att öka med 20 procent och så är man nöjd när man uppnår det.

– Men antalet följare och gillare säger väldigt lite. Du kan ha 100 följare och nå jättelångt, om det är rätt personer och de interagerar med dig. Men du kan också ha 1 000 följare som är inaktiva och bara skrollar förbi, vilket gör att du faller ur deras flöden snart.

Ett annat vanligt misstag är att man inte vet vad man vill med sin närvaro i sociala medier, berättar Ann-Sofie Krol.

– Jag har jobbat med kommunikation i hela mitt liv och fascineras över hur fantastiskt dåliga vi är på att sätta mål. Målet är så viktigt, men det är också viktigt att definiera hur målsnöret ser ut. Att alla är eniga om – när det ser ut på det här sättet, då bockar vi av och är nöjda, säger hon.

Målen ska också länka till organisationens övergripande mål och visa vilka de kommunikativa parametrarna blir i detta.

– Många hamnar i att det är så kul att bara ut och göra. Och så kommer allt det andra efter hand. Då blir det väldigt mycket taktik och väldigt lite strategi, och man behöver båda delarna, säger Ann-Sofie Krol.

Om man jobbar med en extern part är ett vanligt misstag att organisationen inte delger sina mål vid beställning av en kampanj, berättar Ann-Sofie Krol.

– Om mål, syfte och önskad effekt med kampanjen inte finns med i briefen till byrån – vad ska de då bygga för något? Ska de bara komma med en kreativ idé? Här måste alla leverantörer i kedjan utmana mer, om kunden inte har gjort arbetet själv.

Ett annat misstag många gör är att tro att man har fått insikter, fast det egentligen inte finns något att lära sig av den mätning som har gjorts. Det saknas information om vad resultatet innebär, och det leder inte till några rekommendationer om vad man kan göra härnäst.

– Man tror att bara för att man räknar ihop de likes och klick man har fått, så har man mätt. Men kanske har man mer stillat ett samvete. Då brukar jag fråga: Vad har du lärt dig på det här, hjälper det dig att bli bättre? Det handlar om modet att utvecklas, säger Ann-Sofie Krol.

Läs också: Buzzfeed-chefen: ”Vi är rädda för att misslyckas – därför samlar vi data om allt”

Ytterligare ett ofta förekommande misstag är att man inte gör något förarbete innan man börjar arbeta med sociala medier.

– Ofta säger man att content is king. Vi säger ”audience is king”. Om du inte känner målgruppen kan du inte bygga relevant innehåll och placera dig på rätt ställe.

Att man skippar förarbetet kan ha att göra med mytbilden att sociala medier inte kostar något, eller att det är så enkelt att jobba med. Men det stämmer inte, och att göra en målgruppsanalys innan man drar igång kan göra stor skillnad.

– De flesta misstag görs innan man ens har släppt en kampanj, eftersom man inte har tagit reda på var man ska lägga den. ”Snapchat verkar inne, vi slänger in den där” säger man kanske – utan att veta om målgruppen finns där, om man själv är relevant i den plattformen och om mål och syfte kommer att uppnås, säger Ann-Sofie Krol.

Fler tips och råd kring din satsning på sociala medier får du på vår heldagskurs på Webbdagarna Academy. Vi tar bland annat upp hur du skapar du relevant innehåll, vilka kanaler som passar ditt varumärke och hur du optimerar du dina poster för maximal spridning. Läs mer och boka plats HÄR!