Det här är den femte delen i vår serie om mätverktyg för sociala medier. Här hittar du övriga delar:
1. Så mäter du rätt i sociala medier – och kan investera smartare
2. Mattecentrum: ”Att räkna likes skapar onödig stress”
3. Därför misslyckas mätningen i sociala medier
4. Så mäter du effekten av sociala medier – här är experternas 9 bästa tips

I stället för att räkna hur många följare/likes företaget eller organisationen får i sociala medier kan du mäta:

Vilka är det som följer er?
Ingår de i er målgrupp eller når ni andra än ni trott? Om ni når andra än ni trott, vad betyder det för er och hur kan ni hämta kraft i det?

Vilken målgrupp finns på vilken plattform?

– Tänk på att många målgrupper finns på flera plattformar, men kanske bara väljer att följa er på en. Så mät tvärs över plattformar som Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Snapchat och LinkedIn, råder Ann-Sofie Krol, som är vd på Bybrick Insight.

Vilka är det som pratar om er mest?

Vilka är viktiga för er sett till spridningsförmåga och roll?

Vilken typ av innehåll driver mest engagemang?

Vilket innehållsformat fungerar bäst för era målgrupper?

Gillar de video, bild och text, enkäter?

Läs också: Sänd video till världens största publik – så lyckas Loka med Facebook Live

Hur kommenterar de? Kategorisera positivt, negativt, neutralt.

– Var aktsam om din egen värdering i ämnen, här rekommenderar jag extern hjälp, säger Ann-Sofie Krol.

Lyckas ni få dialog?
Om ni till exempel vill få feedback eller åsikter om något, i vilken kanal är det rätt kanal att efterfråga det?

Från vilka sociala medier kommer er trafik?
Om målet med ett inlägg är att driva trafik, mät då både räckvidd och i andra änden: har trafiken kommit från exempelvis Facebook eller Twitter?

Ann-Sofie Krol
Ann-Sofie Krol.

När är det bäst att posta för att få mer spridning?

– Här finns det generell statistik att utgå ifrån. Sedan mäter man hur den stämmer överens med hur de viktigaste personerna agerar, de som man vill ska interagera, säger Ann-Sofie Krol.

Vilka ord använder folk när de pratar om er?
Stämmer de överens med era budskap, värderingar eller andra saker ni vill uppnå eller ses som?

På Twitter: I stället för att bara räkna antal tweets/retweets om er organisation kan man mäta:

Börja med att dela upp interna tweets och retweets samt externa tweets och retweets, tycker Ann-Sofie Krol.

– Sedan kan man mäta räckvidd för respektive grupp och titta mer på djupet i bägge grupperna. Oftast lär man sig saker både om den interna och om den externa gruppen – kunskaper som kan stödja både externt och internt kommunikationsarbete.

Fler tips och råd kring din satsning på sociala medier får du på vår heldagskurs på Webbdagarna Academy. Vi tar bland annat upp hur du skapar du relevant innehåll, vilka kanaler som passar ditt varumärke och hur du optimerar du dina poster för maximal spridning. Läs mer och boka plats HÄR!