Sverige ligger i topp i Europa vad gäller mobila betalningar. 86 procent av svenskarna uppger att de har använt ett mobilt betalmedel, enligt en ny undersökning från Visa. Förklaringen är naturligtvis Swish, men också att många företag som Espresso House, Uber och restaurangkedjan Pinchos har tagit fram egna mobila betalmedel som utnyttjar kort i botten.

I dag börjar och slutar allt med mobilen. Under Q3 2016 kom 50 procent av världens trafik till nätbutiker från mobiler, men bara 30 procent av orderna, enligt Salesforce Cloud Shopping Index (tidigare Demandware Shopping Index). I slutet på 2017 kommer det att läggas mer ordrar från mobiler än någon annan plattform i världen, enligt rapporten Mobile Shopping Focus.

Läs också: Här är maten som växer på nätet – småkryp och lågprisvaror ger nya nischer

Mobilen har skapat utrymme för nya mobila betallösningar som Swish, Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay, danska MobilePay och norska Vips. Samtidigt har kreditkortet i form av en plastbit visat sig vara livskraftig. Eftersom konsumenter gärna betalar med kort på mobilen stärks kortets ställning, trots app-betalsätt som Swish

– Det är kaos på betalområdet med så många olika lösningar. Det är inte fel att sitta stilla i båten. Sverige väntar fortfarande på Apple, Google och Samsung när det gäller betalsätt. Tekniken är klar och den finns bland annat i USA och i Storbritannien, säger Jes Rassmussen, betalexpert på Eurocard.

Jes Rassmussen
Framtidens betallösningar måste fungera i alla kanaler, enligt Jes Rassmussen, betalexpert på Eurocard.

Han är övertygad om att Apple Pay kommer att bli ett populärt betalsätt även bland svenska användare, bara bankerna accepterar betalsättet. Apple har många fans i Sverige.

I en allt mer globaliserad värld har de mobila betalsystemen blivit nationella. Det som sticker ut på det mobila betalområdet är bankernas mobila betalapp Swish. Hela 66 procent av svenskarna säger att de använder Swish och ytterligare 31 procent känner till Swish, enligt rapporten Sverige Betalar 2016. Den enda betallösning som matchar Swish succé är Klarna, som 61 procent använder. Bara 1 procent av svenskarna uppger att de använder Seqr vilket är i nivå med kryptovalutan bitcoin. Masterpass har 0 procents användning.

– Seqr och WyWallet kommer inte att flyga på nätet. Vi har noll efterfrågan på dem från e-handlare, säger Patrik Müller, evangelist på betalväxeln Dibs.

De stora svenska mobiloperatörernas betaltjänst WyWallet såldes i april förra året till betaltjänsten Payex för en okänd summa. Mobiloperatörerna hade pumpat in 150 miljoner kronor i Wywallet som i sitt sista bokslutet som eget företag gick med 15,7 miljoner i förlust på en omsättning på 24,7 miljoner kronor. Användandet har senaste året att fallit från 7 till ynkliga 3 procent av svenskarna, enligt rapporten Sverige Betalar 2016.

Läs också: Serie: Därför ligger e-handel B2B efter – trots behov hos kunderna

Däremot är Patrik Müller övertygad om att Swish kommer att bli ett stort betalsätt på nätet när de återkommer på marknaden efter den snöpliga sortin i maj i år då Swish Handel bara efter några månader var tvungna att stänga ner sin betallösning för e-handlare på grund av tekniska problem. Med fem miljoner användare har Swish redan bevisat sig som ett betalsätt mellan privatpersoner. Om bara Swish löser sina tekniska problem kommer det att bli ett standardbetalsätt på webben.

Mastercards plånbokslösning Masterpass, där kunderna lagrar kortuppgifter i en elektronisk plånbok, fick mycket uppmärksamhet i e-handelsbranschen när den lanserades förra året. Men de har inte på något betydelsefullt sätt lyckats utnyttja Swishs debacle. Trots att lösningen finns i allt fler nätbutiker är användandet noll, enligt rapporten Sverige Betalar 2016.

– Bankerna har misslyckats med att nå ut med Masterpass till sina kunder, säger Patrik Müller.

Klarna Checkout är på många sätt en anpassning till att kunderna handlar med mobilerna, men det är viktigt att knyta ihop alla kanaler. Därför lanserade Klarna i maj i år Klarna Checkout för fysiska butiker. Först ut var elevens.se butiker i Stockholm, Uppsala och Örebro. Sannolikt kommer fler betalaktörer att gå åt samma håll.

– Framtidens betallösningar måste fungera både i butik, på nätet och i appar, säger Jes Rassmussen på Eurocard.

Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 är eventet som tar dina digitala affärer till nästa nivå. Under två fullspäckade dagar kommer föreläsare i världsklass att engagera, entusiasmera och erfarenhetsdela. Content, growth, konvertering, samarbete, artificiell intelligens, rörligt, roi, sociala medier, e-post, digitalisering. Och mycket mer. Boka din plats redan idag!