Det här är del 3 i vår serie om nätbetalningar. Här hittar du övriga delar:
Del 1: Betaltrender: Swish dominerar, Apple Pay på g och Wywallet försvinner
Del 2: Därför överlever Swish både fiasko och konkurrens

Wechat hade under Q3 846 miljoner användare i månaden, enligt senaste kvartalsrapporten. Att kalla kinesiska Wechat, som lanserades för nästan sex år sedan, för en chattapp är att förminska den. Wechat är snarare ett mobilt operativsystem för kommunikation, spel, handel och betalningar. Wechat visar vägen för framtidens mobila betalningar. Asiaterna har hoppat över desktop-eran och fått ett försprång i den mobila-eran.

Ingen tvivlar på att appar har en stor potential i det nya kommunikationslandskapet. Whatsapp har fått en miljard aktiva användare på bara fyra år, med Facebook Messenger och kinesiska Wechat hack i häl. När riskkapitalisten Mary Meeker, från Kleiner Perkins Caufield & Byers, tidigare i år gjorde sin årliga trendspaning om läget på internet hävdade hon att meddelande-appar blivit centrum för interaktion på mobilen. Hon ser också apparnas potential inom transaktioner och betalningar.

– Först ger du användarna vad de vill ha och snart kommer intäkterna efter. Enkla textmeddelande blir gruppchattar och sedan multi-användare-spel och därifrån bank och betalsystem. Det är fantastiskt vad du kan göra med en miljard engagerade användare på din plattform, sade Mary Meeker när hon presenterade sin rapport.

Läs också: Glöm följare och likes – det här ska du mäta i sociala medier i stället

Men Mary Meekers framtidsspaning är redan nuet i Kina. I mars i år använde över 300 miljoner av Wechats användare betalfunktionen Wechat Pay för att skicka pengar till privatpersoner och företag, betala skatter, handla på nätet och i fysiska butiker. På andra sidan Stilla Havet experimenterar Facebook med en betalfunktion i Facebook Messenger – Wechat släppte sin betalfunktion 2013.

– Det finns många kineser i världen. Samtidigt som flera hundra miljoner kineser betalar med mobilen förekommer fortfarande byteshandel på landsbygden. Union Pay har dessutom 4,5 miljarder kreditkort i landet, säger Jussi Lindberg, affärsutvecklingschef på betalföretaget Adyen, som erbjuder flera kinesiska betalsätt för internationella e-handlare.

jussi lindberg
Daniel Wellington har fått draghjälp i Kina genom att erbjuda kinesiska betalsätt, enligt Jussi Lindberg, affärsutvecklingschef på betaltjänsten Adyen.

Den svenska e-handlaren Daniel Wellington har varit mycket framgångsrik i Kina, mycket för att de erbjuder kinesiska betalsätt, enligt Jussi Lindberg. Av Adyens 400 svenska kunder är det bara några få som säljer till Kina.

Wechat Pay är lika mycket ett betalmedel i butiker och på restauranger som på nätet. Överallt i Kina skannar kunderna QR-koder för att betala med mobilen. Wechat Pay kan antingen knytas till ett kreditkort, men det går också att betala med pengar som andra användare skickat till användaren. I Kina finns en stark tradition av att ge pengar i röda kuvert vid stora helger som det kinesiska nyåret, därför är elektroniska röda kuvert ett begrepp i Wechat.

De 20 miljoner företagen med officiella konton på Wechat kan använda färdiga widgets för butiker, kuponger, gruppmeddelanden och konsumentservice-api:er. De officiella kontona är uppbyggda på samma sätt, vilket gör det enkelt för användare att interagera med den design som bygger på välkända knappar. Kineserna är bekväma med en design som för en svensk kan uppfattas som extrem rörig och de har också en högre acceptans för att en tjänst inte alltid fungerar.

Läs också: Så använder du Linkedin-grupper för att skapa en community och bygga nätverk

– Om en tjänst eller butik inte fungerar i Kina tar användarna det med ro och återvänder lite senare. De är vana vid att allting inte fungerar perfekt, säger Suzanna Chiu, chef för plattformsföretaget Amadeus riskkapitalbolag på besök i Stockholm.

När vi vill veta hur framtiden ser ut tittar vi i dag främst västerut till Silicon Valley och de stora bolagen Facebook, Google, Apple och Amazon. Frågan är om vi inte ska titta österut för en alternativ mobil verklighet.

Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 är eventet som tar dina digitala affärer till nästa nivå. Under två fullspäckade dagar kommer föreläsare i världsklass att engagera, entusiasmera och erfarenhetsdela. Content, growth, konvertering, samarbete, artificiell intelligens, rörligt, roi, sociala medier, e-post, digitalisering. Och mycket mer. Boka din plats redan idag.