Offline Conversions. Facebook började nyligen rulla ut annonsformatet ”offlinekonverteringar”, där företag som har fysiska lokaler, som butiker eller restauranger, kan mäta och målgruppsanpassa online-annonser till hur personer har rört sig i den fysiska världen. Under nästa år kommer vi att se hur online- och offlinemarknadsföring kommer närmare varandra. (Läs vår artikel om Facebook Offline Conversions.)
ABM, account-based marketing. En typ av marknadsföring som fokuserar på en tydligt specificerad typ av användargrupp för att sedan skapa mer personliga budskap. ABM identifierar de specifika behov som din tilltänkta målgrupp har, och möjliggör mer relevant kommunikation mot just dessa. Enligt en studie från Alterra Group menar 97 procent av marknadsförare att ABM har högre ROI än andra marknadsföringsaktiviteter.
VR, virtuell verklighet. Årets julklapp är ett par VR-glasögonen, vilket tyder på att VR kommer att bli ett ännu hetare samtalsämne under 2017. Under året har vi bland annat sett Tele 2 ge en VR-modevisning och hur Hotellkedjan Marriott låtit nygifta par åka på virtuell bröllopsresa till Hawaii. Fler kampanjer där företag tillgängliggör platser och upplevelser genom VR-teknik till den bredare massan kommer att dyka upp under det kommande året.
Läs mer: Fem höjdpunkter från Webbdagarna att se om och om igen
AR, augmenterad verklighet. Den teknik som det populära spelet Pokémon GO bygger på, där digitala element läggs till i den verkliga världen runt omkring oss. I takt med att AR blir vanligare spås nya annonsmöjligheter att dyka upp, som digital produktplacering i den fysiska världen.
Gamification. Spelifiering innebär att lägga till ett spelmoment i en tjänst eller kampanj för att skapa högre engagemang. Stora delar av befolkningen spelar idag spel tack vare mobiltelefonen, så som Angry Birds eller Candy Crush. Det innebär att de flesta även förstår spellogik, vilket öppnar upp för marknadsförare att lägga till olika spelmoment i sina budskap och kampanjer för att skapa engagerade användare som kommer tillbaka.
Chattbot. En chattbot eller virtuell assistens är en responsiv tjänst som skapas och finns inne i chattprogram som Slack eller Facebook Messenger. För internkommunikation hjälper chattbotten kanske användaren att genomföra manuella uppgifter, och vid extern kommunikation kan en chattbot svara på kunders frågor, till exempel om en produkt eller leveranstid. I takt med att unga flyttar över till meddelandeappar förutspås allt fler företag vilja utveckla egna chattbotar för att kunna föra en mer direkt dialog med flera användare parallellt. (Läs vår artikel om chattbotar.)
Läs mer: Stefan Krafft på Billogram: Kundupplevelsen är viktigaste trenden 2017
Mobile ad blocking. Under året har en flitig diskussion om annonsblockerare i mobilen förts, och nästa år kanske det blir än mer relevant för företag att hitta nya sätt att nå sin målgrupp över mobilen när allt fler väljer att blockera annonser.
Native advertising. Native advertising, textbaserade annonser som påminner om artiklar, är redan ett vanligt inslag i många marknadsplaner, men spås bli ännu större under 2017. Nativeannonserna når igenom de flesta ad blockers vilket innebär att du når din målgrupp, och kanske dessutom lyckas engagera dem bättre om du också skapar engagerande content.
Röststyrning. Framåt spås allt fler välja att styra sina mobiltelefoner via röststyrning, särskilt mobilt sök. I somras rapporterade Google att 1 av 5 sökningar som gjordes via deras Androidapp i USA gjordes via röststyrning. Siri, Google Now och Alexa är tre exempel på digitala assistenter som hjälper användaren att snabbt navigera mobilen och nätet utan att behöva använda händerna. Att tänka på sätt att anpassa sitt erbjudande, en kampanj eller annan form av kommunikation så att den fungerar bättre för någon som styr mobilen via rösten kan visa sig bli ett spännande inslag i marknadsföringsmixen nästa år.
Läs mer: Så vill Messenger bli din enda app – och därför kommer det att funka
DMP, data management plattform. En DMP är en mjukvara som hjälper marknadsförare att samla in, sortera och distribuera stora mängder information. Ett sätt att hantera big data på helt enkelt. Ofta används mjukvaran på hemsidor i form av cookies, vars samlade kundinformation sedan kan användas för att skapa mer relevanta onlineannonser.
Programmatic advertising. Att programmera ett program att köpa och buda på annonsutrymme online åt dig istället för att du själv ska behöva göra det manuellt. Allt fler manuella uppgifter tas över av algoritmer som gör smarta beslut åt dig.
Marketing automation. Samlingsnamnet för den teknik som hjälper till att samla ihop information om dina kunder via webbplatsbesök, e-postadresser och sociala medier. Att mata in content, testa hur det konverterar och därefter optimera budskap kan förenklas genom marketing automation, även om det fortfarande kräver en manuell påläggning också. (Läs vår artikel om marketing automation.)
Läs mer: Modern rekrytering – vad händer när allt fler väljer att starta eget?
Data driven marketing. Marknadsföringsbeslut som baseras på analys av kunddata, bland annat från CRM-system, sociala medier och marknadsanalyser, för att säkerställa att rätt budskap når fram till rätt målgrupp. Genom att analysera vad du vet om din målgrupp kan du sedan basera kommande kampanjer och kommunikationsaktiviteter på sådant som du redan vet fungerar sedan tidigare.
Natten till torsdag 15/12 höjer vi priset. Spara 3 000 kronor och passa på att boka din biljett till Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 redan i dag.