Livevideo. I somras såg vi Facebook LIVE lanseras, och plötsligt blev det möjligt för marknadsförare att nå sina målgrupper med livestreamad video på en kanal där de redan hade många följare. Bland annat kan tjänsten effektivt användas för att livestreama öppningar, event eller nyheter. Det går även att använda bland annat YouTube, Periscope och Bambuser för livevideo. (Läs vår artikel om Facebook Live.)

360 video. En mer engagerande videoform där användaren själv kan styra kameran runt i videon för att se vad som sker i 360 grader. Redan idag säljs särskild kamerautrustning som tillåter privatpersoner och företag att filma i 360 grader. Kan användas för att rapportera nyheter, visa upp lokaler eller platser i 360 grader eller för att skapa en mer interaktiv videokampanj – kanske med inslag av gamification där användaren ska leta efter saker inne i filmen.

Läs mer: Hur när man fram till ungdomar idag? Med appar som Messenger och Snapchat, förstås!

Advocate marketing. Att jobba mer med att bygga sina medarbetare som varumärkesambassadörer och låta dem bli mer synliga i ett företags externa kommunikation. Enligt en undersökning från Social Media Today får innehåll som delas av medarbetare i sociala medier i snitt åtta gånger så högt engagemang som det som delas via företagets officiella kanaler. (Läs vår artikel om Advocate Marketing.)

It-säkerhet. Kunder kommer att bli allt mer medvetna om it-säkerhet och vilken typ av information du har sparat om dem. Medier slår larm om olika tjänster som läcker kundinformation och vi blir mer varsamma inför risken att bli av med känslig information. Här kan det som kommunikationsavdelning vara bra att sätta en plan kring hur ni kommunicerar att ni hanterar kunddata säkert, och även att sätta en krisplan för hur ni agerar om ert system blir hackat.

IoT, internet of things. Fysiska objekt blir uppkopplade och smarta. Denna utveckling innebär även att vi kan mäta vad vår målgrupp gör i fysiska rum, och även anpassa meddelanden direkt till dem. Till exempel kan läskautomater använda IoT-teknik för att visa upp anpassade budskap beroende på vem som passerar automaten, och där de kan identifiera personen genom att denna använder en särskild app eller ett socialt media som skickar signaler. Våra mobila enheter kommer att kommunicera mer med fysiska ting i vår omgivning framåt.

Läs mer: Allt om webbdesign – här är trenderna att hålla koll på

UX, user experience. Att skapa en så bra, snygg och tydlig användarupplevelse som möjligt i sina digitala tjänster. Enligt 2016 State of Create Report kan nästan hälften av de tillfrågade kunderna tänka sig att betala mer för en produkt eller tjänst med god design och 59 procent är också mer lojala med det företaget. Design blir allt viktigare oavsett bransch och något som bör prioriteras mer av marknadsförare framöver.

CX, customer experience. Likt user experience handlar customer experience om att skapa en så bra kundupplevelse som möjligt, både on- och offline. Det ska vara enkelt, roligt och värdefullt att handla från ett specifikt företag. Med IoT-teknik går det nu dessutom bättre att analysera hur dina kunder rör sig både i det fysiska och det digitala rummet, för att göra upplevelsen än mer anpassad för dem.

Natten till torsdag 15/12 höjer vi priset. Spara 3 000 kronor och passa på att boka din biljett till Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 redan i dag.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning