Varje dag lanseras i genomsnitt 1 000 nya appar på Apple App Store. Företag som SAS, Handelsbanken, SL och många fler har framgångsrika appar som används av deras kunder.
Kan alla företag tjäna på att utveckla och erbjuda egna appar? Jacob Jay har arbetat som webbprogrammerare i 21 år med kunder inom flera branscher och brukar ge följande råd till de företag som ställer sig frågan:
1. Du har redan en mobilapp: din hemsida
– Så länge din hemsida har en responsiv webbdesign, det vill säga att sidan ändrar layout utifrån olika skärmar, behöver du inte en app, säger Jacob Jay.
– En mobilapplikation måste laddas ned, tar utrymme och hamnar ofta gömd i en mapp för att sedan tas bort.
Läs också: Så blir WeChat ett mobilt ekosystem – miniprogram revolutionerar appmarknaden
2. En mobilapp innebär en stor kostnad
Det finns ett flertal företag som erbjuder billiga lösningar för mobilapplikationer. De är dock oftast utformande utifrån enkla mallar och kan sällan ge dig de extra funktioner som ditt företag behöver för att skapa värde för dina kunder.
– Du måste utveckla appen för ett flertal olika mobilenheter, så som iOS och Android, där var och en ska kodas och designas på olika sätt, säger Jacob Jay.
Ska ditt företag exempelvis erbjuda en app för en surfplatta och smart klocka också? Då är det ytterligare en kostnad.
– Den största kostnaden är dock underhåll. Generellt har en app en viss hållbarhet efter lansering och ju mer komplicerad app, desto kortare hållbarhet. Integrerar du api:er till din app måste även de ses över med jämna mellanrum, säger Jacob Jay.
3. Design
Erbjuder ditt företag en mobilapp förväntar sig dina användare snygg design och en förhöjd användarupplevelse, menar Jacob Jay.
– Om appen skulle fungera dåligt kan det leda till irritation och frustration hos dina kunder. Med en responsiv webbläsare klarar du dig med enkel design som är lätt att navigera och dina användare förväntar sig då inte ett app-mästerverk.
Android- och iOS-enheter används på helt olika sätt och för att få bästa upplevelsen för dina kunder bör du därför anlita två designer som förstår hur användare navigerar på de olika plattformarna.
4. Integration
Det är enkelt att länka till en hemsida, men desto svårare till en mobilapp. Risken är att du förlorar kunder på vägen, i och med att de kan välja att inte ladda ner din app.
Läs också: Därför bör marknadschefen leda den digitala transformationen
– En app bidrar inte heller till din hemsidas SEO medan en hemsida med responsiv webbdesign hjälper dig att rankas högre upp hos sökmotorer så som Google, säger Jacob Jay.
5. Svårt att underhålla och hög konkurrens
– Tycker du i nuläget att du har många olika plattformar att hålla koll på, genom din hemsida och sociala medier, så kommer du få minst en till att sköta med en app, säger Jacob Jay.
App-butiker, så som App Store och Google Play, måste underhållas med både nyckelord och kundtjänst såväl som nya uppdateringar, annars riskerar din app att rankas lågt i app-sökmotorerna. Idag är dessutom konkurrensen mycket stor och det är lätt att försvinna i utbudet av appar.
– Om du inte lyckas bygga nästa Snapchat eller Swish är chanserna små att ditt företag gör en bra finansiell investering genom en app. Satsa istället på att bygga en bra hemsida med responsiv webbdesign och bra SEO, avslutar Jacob Jay.
På Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 kan du ta del av fler tankar kring appar och mobilt. Och mycket, mycket mer! Läs mer och boka din biljett idag, innan de tar slut.