170 bidrag var nominerade i 13 kategorier när Sponsrings- och eventföreningen arrangerade Gyllene Hjulet på Artipelag på Värmdö utanför Stockholm. Priset för årets bästa event i kategorin B2B gick till Webbdagarna Stockholm, som arrangeras av IDG med hjälp av evenemangsbolaget Springconf.

– När jag hörde vårt namn ropas upp hoppade jag upp från stolen och skrek rätt ut av glädje. Det var en enorm adrenalinkick, säger Katarina Strömberg, chefredaktör på Internetworld och moderator för Webbdagarna.

Kan du förklara framgången med Webbdagarna?

– Webbdagarna är den perfekta mixen av inspiration och konkret kunskap. Programmet bygger på en redaktionell grund, där varje punkt har en egen vinkel, är målgruppsanpassad och är en del av en dramaturgi där vi varvar brett med nischat och visionärt med vardagligt.

Läs också: Ross Simmonds: För att lyckas med digital marknadsföring måste du våga experimentera

– Vi lyssnar hela tiden på våra besökare och förändrar och förnyar utifrån vad de vill ha. Dessutom jobbar vi hårt med att göra eventet till en helhetsupplevelse för besökarna, även kring det som händer utanför scenen.

Vad är den stora skillnaden jämfört med starten för tolv år sedan?

– Utöver att vi lockar så många fler besökare i dag (på ett år har vi totalt cirka 3 000 besökare på våra event och kurser) är det bredden. På det allra första Webbdagarna hade vi till exempel en programpunkt med rubriken ”Så tjänar du pengar på webben”. I dag pratar vi om så många digitala plattformar utöver webb, om så många branscher, om så många olika roller. Vi brukar skoja om att det är dags att skippa ”Webb” och bara heta ”Dagarna”. Det digitala är ju en självklarhet för vår breda målgrupp i dag.

Vad är det som skiljer Webbdagarna från andra event inom digital kommunikation och digital marknadsföring?

– Framför allt den nära relation vi har med deltagarna. Vi tar hela tiden reda på vad de vill och tycker. Den återkoppling vi får och de data vi har använder vi för att hela tiden utveckla eventet. Ett konkret exempel är våra frukostseminarier, som vi la till för ett par år sedan, och våra workshops, som var en nyhet på Webbdagarna Stockholm i år.

webbdagarna gyllene hjulet
Teamet bakom Webbdagarna var på plats för att ta emot utmärkelsen.

– Många av våra deltagare kommer också på våra kurser på Webbdagarna Academy och det ger oss en chans att träffa dem i en liten grupp och ytterligare utforma eventen efter deras behov.

Vad kan deltagarna på Webbdagarna Malmö (17 maj) och Webbdagarna Göteborg (19 –20 september) förvänta sig?

– Ett fullspäckat program, med allt från webbpsykologi till sökoptimering. I Malmö testar vi dessutom ett nytt upplägg, där vi kompletterar våra vanliga keynoteföreläsningar och kunskapsspår med seminarier inom ämnen som content marketing, GDPR, marketing automation med mera. Vi är också otroligt glada över att superstjärnan Nathalie Nahai kommer och inspirerar och engagerar.

Läs mer om Webbdagarna Malmö 17 maj här och om Webbdagarna Göteborg 19 – 20 september här.

Vad tror du blir det stora samtalsämnet på Webbdagarna Stockholm i mars 2018?

– Hur tekniker som till exempel algoritmer och maskininlärning kan ta marknadsföring och kommunikation i digitala kanaler till en hel ny nivå. Hur plattformar som till exempel Facebook Messenger vill bli en plats där allt ryms, från shopping till kundtjänst. Och att det är dags att ta den digitala transformationen till ytterligare en nivå.

Läs också: Ashkan Fardost: Därför har vi missförstått hela poängen med digitalisering

Till sist, hur firar ni priset?

– I natt blev det en hel del champagne och i dag blir det tårta. Men framför allt firar vi genom att planera nästa Webbdagarna. Vi strävar alltid efter att bli ännu lite bättre, det är det som driver oss. Och att vi har enormt roligt i teamet, förstås. Webbdagarna är verkligen ett resultat av fint samarbete.

Kärntruppen bakom Webbdagarna består av Sidona Tesfai, projektledare, John Sundström, marknadsansvarig, Angelica Lundin, projektledare, Anna Nilsson, eventchef, och Katarina Strömberg, moderator.