Det här är första delen i en ny serie om e-handel och logistik.

Sverige mest framgångsrika serieentreprenör inom e-handel, Pär Svärdsson, är väldigt tydlig med att e-handel handlar om logistik. I intervjuer pekar han på att de flesta som lämnar positiva recensioner om hans senaste miljardprojekt, Apotea, nämner den snabba leveransen. Hans järnfokus på logistiken är en viktig anledning till att Apotea växte med 62 procent under Q1 till 338 miljoner kronor.

En internationell e-handelsjätte som styrs av samma ledstjärna som Pär Svärdsson är Amazon. Just nu letar Amazon efter 1 300 lager runt om i Europa för att kunna uppfylla löftet om en-timmes-leveranser. I London har jätten erbjudit en-timmes-leveranser sedan 2015 och tjänsten är tillgänglig i Frankrike, Tyskland och Italien.

Läs också: Topp100 2017: Här är Sveriges 10 bästa e-handelssajter

– Amazon handlar om bekvämlighet. Vi har fortfarande en ”grace time” innan Amazon kommer till Sverige. Vi måste anpassa logistiken efter kunderna om vi ska kunna stå emot Amazon, säger Patric Blixt, marknadschef på fraktkassan Shipwallet.

Aktieägarna har länge haft tålamod med Amazons snåla vinster, eftersom de räknar med stora belöningar när Amazon har uppnått världsherravälde. Amazon är i allra högsta grad ett logistikbolag och tillåter sig att experimentera med framtiden med exempelvis bluetooth-knappar för beställningar av förbrukningsvaror eller drönarleveranser. Med utrullningen av en-timmes-leveranser kommer Amazon helt att upphäva den största nackdelen med e-handel – att vi inte får varan direkt.

Svenska e-handlare är bra på många saker:

  • Stora e-handlare vet sedan länge hur man marknadsför sig. De behärskar sökoptimering, Adwords, tv-reklam och de är bra på sociala medier som Facebook och Instagram.
  • Att presentera varor som är intressanta för besökaren utifrån beteenden i realtid har man gjort länge. De mest avancerade e-handelsplattformarna presenterar personaliserade butiksfronter för besökarna. E-handlare är också duktiga på att optimera för köp genom a/b-tester.
  • Moderna betallösningar är oerhört smidiga att använda, oavsett från vilken plattform kunden handlar. Klarna Checkout har blivit standard och betalningarna är normalt ett helt smärtfritt moment.

Däremot har logistiken inte riktigt hängt med, trots att volymerna inom e-handeln växer med tvåsiffriga tal varje år. Bara mindre än hälften av e-handelskunderna fick välja hur de skulle få sitt senaste närköp levererat. 64 procent av konsumenterna fick sitt senaste köp levererat till ett utlämningsställe och 20 procent fick det i sin vanliga brevlåda. Bara 6 procent fick den senaste ordern levererad hem, enligt E-barometern konsument mars 2017.

Alla har vi upplevt långa köer på utlämningsstället, långa tidsfönster för hemleveranser, bristfällig information om leveransen. Vi har också tvingats vänta längre än utlovat på leveranser.

Det är utifrån dessa problem som Internetworld identifierar tre intressanta trender inom logistiken som kommer att lyfta e-handeln till nästa nivå när kanalerna flyter samman och allt blir e-handel.

1) Robotlager. En stark trend är att allt fler e-handlare automatiserar sina lager. Det ger en högre kvalitet på leveransen och möjlighet att växa snabbare. Mer om det i nästa del av artikelserien.

Läs också: Så når du kunderna där de är – nio tips för att ta fram en chattbot

2) Aggregatorer för frakt. Fraktkassan Shipwallet samlar många fraktleverantörer och prioriterar den som är mest intressant för kunden. Shipwallet vänder på perspektiven och utgår från kunden behov istället för från logistikaktörernas system. Du får läsa mer om Shipwallet i den tredje artikeln i serien.

3) Uberfieringen av frakt. Det finns många aktörer som bygger en plattform för frakt för att samla åkare/bud som kör ut varorna. Budbee är en av de aktörer som är mest intressant för traditionella e-handlare. Ni kan läsa om Budbee i fjärde och sista delen av artikelserien.

Missa inte Webbdagarna Malmö 17 maj! Den perfekta mixen mellan inspiration och kunskap i form av föreläsningar och seminarier. Boka din biljett och läs mer HÄR.