Det här är del 2 i vår artikelserie om e-handel och logistik. Del 1 hittar du här: Så ska e-handlarna klara konkurrensen från Amazon – tre viktiga trender

Robotar som gör skillnad är inte humanoider med ögon och huvuden utan små vagnar som glider runt på ett tredimensionellt rutsystem av räls för att hämta plastbackar med varor. Det är ingen tvekan om att automatisering av lager är en av de starkaste trenderna inom svensk e-handel just nu.

Det är tio år sedan Komplett, som en av de första e-handlarna i Norden, investerade i ett robotlager i Sandefjord i Norge. Sedan har lagret byggts ut i omgångar. För två år sedan byggde Lekmer ett robotlager i Arlandastad. Förra året investerade Babyshop 50 miljoner kronor i robotlager utanför Jönköping och modejätten Bootz satsade på robotar i Ängelholm. Och i år investerar Kitchentime och Sportamore i robotlager. Fler lär följa.

Läs också: Så mäter du effekten av sociala medier – här är experternas 9 bästa tips

Nyligen offentliggjordes att Babyshop köper Lekmer för 90 miljoner kronor. Det är Babyshops välfungerande automatlager som gör det möjligt för företaget, som i år räknar med att omsätta 700 miljoner kronor, att ta över logistiken för ett annat bolag som omsätter 500 miljoner kronor. Robotlager gör det möjligt att växa på ett helt annat sätt.

– När vi har studerat de nätbutiker vi köpt är det uppenbart att logistiken sätter gränserna för hur mycket en e-handlare kan växa. Därför valde vi att investera i ett automatlager som tillåter oss att växa mångdubbelt om, säger Marcus Tagesson, vd på Babyshop.

Det är normalt den interna logistiken som inte fungerar när ett paket inte levererar i tid, logistikparterna uppfyller nästan alltid sitt löfte, menar han.

Marcus Tagesson
Marcus Tagesson ser logistiken som ett av de största hindren för e-handlare att växa, medan robotlager skapar möjlighet att växa snabbare.

– Det är viktigare att sköta den interna logistiken än att erbjuda kunderna nio leveranssätt, säger Marcus Tagesson.

Efter att Babyshop växlat över till sitt nya robotlager på 22 000 kvadratmeter utanför Jönköping i oktober förra året upplevde de sin första Black Friday utan backlogg. Nu har de en stor kapacitet att växa och de kan även bygga ut lagret till 44 000 kvadratmeter när behovet kommer.

– Vi har behållit all vår lagerpersonal och har lyckats bygga ett starkt team, men vi kan spara in på extrapersonal under toppar, säger han.

Investeringen i robotlager handlar inte bara om att öka kapaciteten. Robotlagret leder till mindre fel och därmed en bättre kundupplevelse.

Den vanligaste lösningen i Sverige, Autostore, kräver fortfarande personal som plockar fram varorna ur plastbackarna för att packa ner dem i kartonger. Men de slipper gå några mil per dag för att hämta dem.

Men där Babyshop trimmade in sitt robotlager utan några problem, har Lekmers problem med sitt robotlager fått dem att tappa omsättning när marknaden växer med tvåsiffriga tal.

Läs också: Så når du kunderna där de är – nio tips för att ta fram en chattbot

– Annars är jag ingen vän av förstudier men vi räknade noggrant på allt och vi har erfarenhet från att flytta lager från England, säger Marcus Tagesson.

Automatlagret ger Babyshop möjlighet att växa både med uppköp och organiskt och kan hålla nere logistikkostnaden, som ofta är den största rörliga posten för en e-handlare.

– Med köpet av Lekmer blir vi störst i vår bransch med god marginal. Vårt automatlager gör det möjligt att växa många gånger om.

Missa inte Webbdagarna Malmö 17 maj! Den perfekta mixen mellan inspiration och kunskap i form av föreläsningar och seminarier. Boka din biljett och läs mer HÄR.