Det här är del 3 i vår artikelserie om e-handel och logistik.
Del 1: Så ska e-handlarna klara konkurrensen från Amazon – tre viktiga trender
Del 2: Robotar på lagret ger e-handlare möjlighet att växa snabbt

Optimeringen av kundresan har kommit långt när det gäller marknadsföring, personalisering av butiken och smidiga betallösningar. Det mesta är kundvänligt fram till att själva paketet ska levereras de sista kilometrarna. Särskilt sms-aviseringen kring frakten har halkat efter. En order presenterar sig ofta med ett anonymt sms eller mejl från någon logistikaktör.

Det har öppnat möjligheter för plattformar som aggregerar fraktbolag och vässar kommunikationen om frakten. Fraktkassan Shipwallet har beskrivits som en Klarna Checkout för frakt, men Shipwallets vision är större än att vara en fraktaggregator. De hävdar att de ökar konverteringen med åtta procent genom att presentera fraktalternativ efter kundens tidigare beteende.

Läs också: Micro-influencers stor möjlighet för små marknadsbudgetar

– Logistiken blockerar tillväxten för e-handeln. En kompis till oss var i Central Park i New York en varm dag för en tid sedan. Där beställde han ett kubbspel från Amazon och 45 minuter senare var de igång och spelade. Det är vad vi kallar zero friction, säger Patric Blixt, marknadschef och medgrundare av Shipwallet.

Postnord har tagit fram en bra app för att följa paketen och hantera digitala avier. Men Shipwallet tar ett större grepp för att i grunden förändra hur vi ser på logistik. Företaget utgår från kunden och inte systemen när det presenterar fraktalternativ vid utcheckningen. Snart kommer du att kunna välja fraktalternativ i realtid när paketet är i närheten. Och en granne till dig ska enkelt kunna bli ett virtuellt utlämningsställe.

– Visionen är att när paketet har kommit till en frakthub ska du få valet att få paketet levererat till ditt jobb inom 45 minuter, hämta det på ditt vanliga utlämningsställe på eftermiddagen, få paketet med din matleverans senare i veckan eller få det levererat hem av en 15-årig pojke eller en äldre dam som bor i dina kvarter, säger Patric Blixt.

Shipwallets plattform har funnits tillgänglig mer än ett år och bland de frakttjänster som ingår finns Postnord, DHL, Schenker och Bring, men även budfirmor som Jetpack, Best och Ryska posten. Nykomlingar som Instabox och Budbee är med, liksom Postmates och UberRush på marknader utanför Sverige.

Trots att allt fler större e-handlare som Adlibris, Apoteket Hjärtat och Footway har anslutit sig till Shipwallet har tjänsten flugit lite under radarn. Shipwallet presenterar fraktalternativ vid utcheckningen, men visionen är skapa ett distribuerat fraktsystem.

Patric Blixt ser en framtid där frakthubbar i städerna gör det möjligt att sköta leveranserna sista kilometern via bud som cyklar eller via olika Uber-liknande tjänster.

Läs också: 20 begrepp inom digital marknadsföring du måste ha koll på 2017

– Vi bygger system där vem som helst ska kunna ansluta sig och bli en virtuell hubb. I längden fungerar det inte med en massa fraktbilar som åker omkring i innerstaden, säger han.

Detaljhandlare kan öppna upp sin butik för utlämning av paket åt andra e-handlare. Det finns alltid ett värde i att få in kunder i butikerna.

– Vi har bevisat Shipwallet i Sverige. Under Q3 kommer tio procent av all svensk e-handel gå via fraktkassan Shipwallet. Snart ska vi rulla ut vår tjänst på nya marknader. Vi pratar redan med stora aktörer i Storbritannien.

Missa inte Webbdagarna Malmö 17 maj! Den perfekta mixen mellan inspiration och kunskap i form av föreläsningar och seminarier. Boka din biljett och läs mer HÄR.