Det här är fjärde och sista delen i vår serie om logistik inom e-handeln. Här hittar du de övriga delarna:
Del 1: Så ska e-handlarna klara konkurrensen från Amazon – tre viktiga trender
Del 2: Robotar på lagret ger e-handlare möjlighet att växa snabbt
Del 3: Shipwallet förändrar leveranserna: ”Vem som helst kan bli en virtuell frakthubb”

Taxiappen Uber, som värderas till 68 miljarder dollar, har skakat om stelt reglerade taximarknaden runt om i världen. Modellen med en smart app, inga egna bilar och bara chaufförer som är egna företagare har inspirerat många startups inom bud- och transportsektorn.

I Stockholm kan jag beställa mat och varor från vanliga detaljhandlare via de svenska startup-bolagen Urb-it och Gordon Delivery. Och Uber Eats, Foodora, Wolt och Hungrig levererar mat från restauranger enligt Ubermodellen.

Urb-it lanserades vintern 2015 med uppdraget att leverera varor från butiker inom tullarna i Stockholm med frilansande bud. Trots ambitiösa internationella planer och 100 miljoner kronor i riskkapital finns tjänsten fortfarande bara i Stockholm och i viss mån i London och i Paris. Efterfrågan på en-timmes-leveranser har varit svag i Stockholm, trots att företaget har utbildat 600 så kallade urbers (de som utför leveranserna) utnyttjas bara 20 stycken, enligt uppgifter i DI Digital.

Läs också: Topp100 2017: Här är Sveriges 10 bästa e-handelssajter

Gordon Delivery plockar mat i flera ICA-butiker i Stockholm för att sedan leverera till kunder i Stockholm. De levererar också åt Blomsterlandet i Stockholm. Appen är central för tjänsten och de så kallade gordoneerna är egna företagare. När tjänsten expanderat har företaget också valt att köpa in egna kylbilar.

– Vi är just inne i en expansionsfas. I maj kommer vi att öka volymen ordentligt, säger Ali Ghoce, grundare och vd för Gordon Delivery.

gordon
Gordon Delivery är inne i en expansionsfas. De satsar hårt på att sätta nivån på servicen från sina frilanstransportörer, enligt vd-n och grundaren Ali Ghoce.

Den största skillnaden mellan Urb-it och Gordon Delivery är att Urb-it levererar en vara mellan en avsändare och en mottagare, medan Gordon Delivery lägger upp leveransrutter för att leverera från några företag till många kunder.

– Kunderna bryr sig inte om transporten i sig. Vi satsar mycket på att lära gordoneerna att ge service. Vårt mål är att ändra transportyrket till serviceyrke, säger Ali Ghoce.

Det är också viktigt för kunderna att kunna följa transporten i realtid. Genom att ge bra information om transporten till kunderna går det att minska kundsupportsamtalen, menar Ali Ghoce. Till skillnad från traditionella transportbolag är det som slutkund enkelt att kontakta gordoneern.

Budtjänsten Budbee som lanserades i februari 2015 är i grunden en marknadsplats till vilket det knyts chaufförer som sedan levererar till slutkunderna. Budbee har kända investerare som Sebastian Siemiatkowski, vd och grundare av Klarna, samt H&M:s vd Karl-Johan Persson. Budbee är anlitade av stora kända e-handlare som Apotea, Matfrid, Lekmer, Babyland och Lykos.

budbee
Budtjänsten Budbee är i grund och botten ett mjukvaruföretag, enligt vd:n och grundaren Fredrik Hamilton.

– Vi är ett mjukvaruföretag i grunden, vilket påverkar alla våra beslut. Vi fokuserar uteslutande på slutkunden. Det gör inte alla transportbolag idag, säger Fredrik Hamilton, vd och grundare av Budbee.

Läs också: Här är maten som växer på nätet – småkryp och lågprisvaror ger nya nischer

Att kunna ge ett exakt besked om när budet kommer är en viktig del av kunderbjudandet. Budbee äger inte heller några transportfordon, utan har ett stall av chaufförer som kör för dem. Chaufförerna utrustas med varsin smartphone som ger dem all nödvändig information om leveransen, så som vägbeskrivning och portkoder. Kunderna får ett sms där de i realtid kan följa transporten och på minuten få besked om när varan kommer fram.

– Hemleveranser är viktigt om e-handeln ska växa. På större produkter som vitvaror kostar vi ungefär som våra konkurrenter, men vi är mycket billigare på mindre produkter, säger Fredrik Hamilton.

Missa inte Webbdagarna Malmö 17 maj! Den perfekta mixen mellan inspiration och kunskap i form av föreläsningar och seminarier. Boka din biljett och läs mer HÄR.