I dag kan influencers verka över flera olika digitala kanaler, från bloggar och Youtube till Instagram, Snapchat och Twitter. Till skillnad från personer som är kända från andra offentliga sammanhang är en influencer ofta någon som jobbat hårt och medvetet för att bygga en relation med sina följare, och någon vars omdöme följarna också litar på.

– Jag tror man kan hitta influencersamarbeten i alla branscher; de där personerna som har en speciell position. Sedan kan det se väldigt annorlunda ut från bransch till bransch. Inom mode och inredning kanske det är en relativt ung kvinna med blogg och Instagram, medan det inom avancerad teknik kanske handlar om en journalist med en stor Linkedinprofil. Men grundprincipen består, det är en person med stor målgrupp som är relevant för ens företag, säger Elin Häggberg som ligger bakom bloggen Teknifik.se och även utsågs till årets medlem av branschorganisation Influencers of Sweden tidigare i våras.

Läs också: Ross Simmonds: För att lyckas med digital marknadsföring måste du våga experimentera

Influencer marketing handlar inte om att skicka ut gratisprover till en bloggare och hoppas bli omskriven utan snarare om att skapa samarbeten. En influencer som byggt sin profil inom ett nischat område driver en business, där de lägger tid på målgruppsanalys, kommunikation och att vårda relationen med sina läsare, påminner Elin Häggberg.

– Om en influencer skriver om en produkt den gillar skapar det högre trovärdighet hos målgruppen än reklam eftersom den har en nära relation med sina följare. Det är det bästa som kan hända ett företag, att rätt influencer knyter an positivt till deras varumärke.

För ett företag är det viktigt att hitta influencers att samarbeta med som har ett inflyttande hos den målgrupp företaget önskar nå. Det behöver däremot inte nödvändigtvis handla om att hitta personen med högst räckvidd. En micro-influencer är någon med en trogen följarskala, som ofta verkar inom ett nischat område. Idag blir det vanligare att företag bygger kampanjer kring flera mindre samarbeten med micro-influencers snarare än att gå på de allra största bloggarna och YouTube-stjärnorna.

– Allt handlar om sammanhang och att hitta någon som når en relevant målgrupp. För ett hemförsäkringsbolag kanske en 14-årig YouTube-stjärna med 100 000 följare har helt fel följare, medan en inredningsblogg med 10 000 följare kanske är helt rätt, med en målgrupp som är lite äldre och bryr sig om sina hem. Titta hellre på påverkan än på räckvidd i rena siffror, säger Elin Häggberg.

Som ersättning i ett influencersamarbete bör företag betala i pengar och inte i produkter, särskilt som gratisprover idag bör förmånsbeskattas av influencern. Vid ersättning bör hänsyn tas till styrkan i influencerns varumärke, potentiell påverkan på målgruppen och räckvidd. Därutöver bör man även räkna på tiden det tar för personen att producera innehållet för samarbetet – fotografering, redigering, skriva texter, sprida i sociala medier och så vidare.

Själv är Elin Häggberg nöjd över ett samarbete hon gjorde med Telia Carrier, där hon ombads skriva en artikel om Unicorn-startups och varför Sverige är bra på att producera sådana. Som profil passade Elin in väl i Telias kampanj som syftade till att lyfta entreprenörskap i Sverige, och bloggämnet om startupföretag var något som passade in naturligt hos Elins läsare.

– Det är viktigt för företag att göra sin research och lista ut vilka influencers som når den målgrupp företaget önskar nå. Hör sedan av dig med ett personligt erbjudande och förklara varför du önskar samarbeta med just den personen. Det tråkigaste jag vet är att få ett copy paste-mejl från någon som inte ens kollat mina kanaler, säger Elin Häggberg.

Läs också: Samantha Noble: Här är verktygen som hjälper dig att lära känna dina kunder

– Det är en människa du skriver till. Det är viktigt att vara medveten om att en influencers största kapital är styrkan i varumärket och trovärdigheten. En influencer är ofta mån om vem man samarbetar med, fortsätter hon.

Att definiera och sätta tydliga mål är sedan viktigt vid uppstarten av ett samarbete. Elin Häggberg menar att det måste mätas i mer än bara klick och sälj av en produkt, och snarare utifrån det mer långsiktiga målet av att bygga en nära relation med sin målgrupp. Att synas med någon som de ser som en kompis, och att det på sikt kan leda till konverteringar.

– Influencers är företagare och entreprenörer. Se dem också som det. Du får betalt för att skriva ett mejl och fråga influencern om ett samarbete, varför ska inte influencern då också få betalt för den affärsrelationen ni bygger? avslutar Elin Häggberg.

Missa inte Webbdagarna Malmö 17 maj! Den perfekta mixen mellan inspiration och kunskap i form av föreläsningar och seminarier. Boka din biljett och läs mer HÄR.

Fakta

  • I dag finns ett antal olika influencernätverk man kan rikta sig till för att ställa frågor och få tips om relevanta personer. Influencers of Sweden är ett branschnätverk för olika influencers, United Influencers har samlat flera stora sociala medier-profiler och United Screens jobbar med YouTubers.
  • Tänk på att influencern ofta har jobbat hårt för att bygga en relation med sin målgrupp och kommer att vara mån om hur ett samarbete utformas för att inte tappa förtroendet hos sina läsare. Ser er relation som en affärsrelation.
  • Fundera på att samarbeta med flera mindre influencers, så kallade micro-influencers, istället för att gå till de allra största.
  • Hör av dig personligen till den influencer du önskar samarbeta med – gör din research och förklara varför du vill samarbeta med just dem.
  • Tänk långsiktigt i samarbetet – ha med flera steg som kan innefatta text, video, bilder, kanske event och co-creations av olika slag.
  • Kom ihåg att alla bloggsamarbeten och influencersamarbeten enligt marknadsföringslagen måste markeras tydligt med att influencern har en ekonomisk vinning av att nämna företaget. Oavsett om det gäller en blogg, YouTube, Instagram eller annat socialt medium.
  • Sätt gemensamma mål och riktlinjer för samarbetet så att både företaget och influencern vet vilka förväntningarna är.