Du har en grym tjänst eller produkt. Nu gäller det bara att dina blivande kunder ska få nys om det också. Även om du inte har en marknadsbudget i klass med Coca-Colas så finns det massor av spännande knep att ta till.

Vissa jag pratar med säger stolt att deras företag inte sysslar med marknadsföring. Efter ett par följdfrågor förstår jag att det innebär att de inte köper reklamytor. Men marknadsföring är så mycket mer. Det är den fysiska och digitala ytan där du träffar dina kunder, det är alla inlägg i sociala media, minsta mediekontakt och hur du framstår. Allt du kommunicerar.

Läs också: Konsultexperten: Så säljer du dig själv – och andra

Jobbar man i ett litet företag gör man klokt i att hålla hårt i slantarna. Även om du skulle ha råd med en skimrande billboard på Times Square är det inte säkert att du skulle ha någon behållning av den. Troligtvis inte, faktiskt.

Det här är en artikel från Expert Network

Här kommer fem tips på hur du kan tänka när du jobbar med en liten budget.

1. Var uppmärksam på pr. Skrivs det en artikel om något på ditt område – var snabb och följ upp. Kanske är journalisten intresserad av en uppföljningsartikel med en mindre spelare som har en annan synvinkel?

2. Tänk gerilla. Finns inte pengarna får man skruva upp fantasin. Vad skulle din målgrupp få upp ögonen för? Satsa på att vara underhållande och sticka ut. Kanske kan en fyndigt formulerad lapp på Ica:s anslagstavla vara ett utmärkt första steg?

3. Prioritera. Det här vet du redan. Men som egenföretagare eller ledare för en liten firma är det lätt att förledas av skickliga säljare. Men behöver verkligen din app en stående annons i tidningen X? Tänk efter före, annars kan det kosta.

Läs också: Rysk kritik mot Elon Musks rymdplaner

4. Nyttja dina bästa reklampelare. Kunderna/användarna och alla som redan älskar din tjänst är din nyckel framåt. Kan du underlätta för dem att sprida ditt företag? Kanske skänka dem en snygg instagram-vänlig bild när de går från din salong och känner sig fina i håret? Word of mouth håller som bekant.

5. Välj mellan tid eller pengar. Att syssla med sociala medier må vara gratis, men det kostar rätt rejält i tid. Fundera på hur du bäst tillbringar din tid och var du skapar störst värde. Finns det noll pengar är det bara att kavla upp ärmarna och få det gjort. Men finns det en slant kan det vara värt att fundera på om du skapar störst värde för ditt företag genom att skruva ihop skrivbordet själv eller genom att vara ute och sälja?

Fakta

Befattning: Marknadsföringsexpert
Företag: Nail It Communication
Linkedin: Mia Breitholtz
E-post: mia.breitholtz@gmail.com
Expertområden: Gränslandet mellan marknadsföring och it. Digitalisering, marknadsföring och pr.
Bakgrund: Åtta års erfarenhet av marknadsföring, främst från it-branschen.