Det var tolv år sedan Clara Lidström, då en 20-åring som bodde hemma hos sina föräldrar, bestämde sig för att satsa på en blogg. Mycket har hänt sedan dess, i dag växer en ny industri med influencers fram, med Clara Lidström som ett av de stora namnen.

– Annonsmarknaden har mognat mycket bara de senaste åren. Det jag märker nu är att det är sponsrade blogginlägg som efterfrågas. För fyra år sedan ville företagen bara köpa bannerannonser. Det är kul att ha varit med och utbildat marknaden, säger Clara Lidström.

Läs också: Influencer marketing – så hittar du rätt samarbeten för ditt varumärke

I höstas flyttade hon sin blogg från tidningen Amelias till en egen plattform på Underbaraclaras.se. Anledningen var att hon ville kunna göra mer av sitt innehåll, många av hennes inlägg har en lång livslängd.

– Ett exempel är mina recept. Jag har 300 recept som driver mycket trafik, och när de nu lyfts fram på min nya webb har jag faktiskt också en receptsajt, berättar hon.

Internetworlds Topp100-jury utsåg nyligen Underbaraclaras.se till Sveriges bästa tidskriftssajt i konkurrens med betydligt större sajter – i alla fall sett till antalet medarbetare. Underbaraclara.se produceras av Clara Lidström själv, som skriver alla blogginlägg, och en webbredaktör på deltid.

Och det är inte bara bloggen som fylls med innehåll. Clara Lidström producerar även rörligt innehåll, Clara-tv, som publiceras på en egen kanal på Youtube och i bloggen. Det rörliga ser hon dock inte som centralt för varumärket, en viktigare satsning är Clara-radio, den podd hon startade i fjol.

– Alla säger att ”nu måste vi finnas på Youtube”. Men jag tror inte att alla måste finnas där. Och jag tror inte att jag behöver vara stor på Youtube, men jag vill gärna erbjuda rörligt material till läsarna, och ge annonsörerna en möjlighet att synas med mig där.

För Underbaraclaras läsare tillhör inte Youtube-generationen, konstaterar hon. Målgruppen består till 95 procent kvinnor och de flesta är mellan 20 och 45 år.

– De är som jag: visst kan man konsumera en del Youtube, men det kommer inte i närheten av hur mycket podd jag lyssnar på.  Mina läsare vill ha något att lyssna på när de pendlar till jobbet eller står och diskar.

Vilka mått tittar du på, för ditt eget interna utvecklingsarbete?

– Engagemang. En väldigt stor del av dem som besöker mig är återkommande besökare. Och jag brukar till exempel jämföra hur många kommentarer jag har haft på ett år på Instagram, och dela det i antalet inlägg. Sedan brukar jag jämföra med andra profiler. Har jag bättre än någon, men mindre än någon annan – vad kan det beror på?

– Annars är det ganska fantastiskt med en blogg, för du får i kommentarerna en bra indikation på vad folk tycker.

En trend som Clara Lidström ser i bloggvärlden är att bloggar används i allt större utsträckning för att driva bloggarens egen affär – istället för att lyfta annonsörers varumärken. Hon har egen erfarenhet av att ha startat ett klädesmärke som hon marknadsförde i bloggen.

– Vi släppte kollektionen en fredag och på måndagen var det i princip slutsålt. Hela sajten kraschade. Då kände jag att just det – så här kan det bli när produkten är bra och trovärdig, och man ger följarna något de har saknat. Då kan det vara väldigt lönsamt.

Läs också: Så kommer du igång med din egen podcast

Vad är hemligheten bakom att din blogg har blivit så framgångsrik?

– Det är en kombination av att jag är bra på att fotografera och skriva, och av att man måste leverera något till sina följare. Tänka, ”vad vill de ha?”. Jag vill att man ska känna att man lär sig något på bloggen.

Dessutom, menar Clara Lidström, skapar det engagemang när man tar ställning. Inlägg med åsikter delas i högre grad i sociala medier.

– Att jag skriver om politik, barnuppfostran och feminism har drivit otroligt mycket trafik till min blogg. Det gör att folk blir engagerade på ett helt annat sätt än om jag bara hade skrivit om bullar. Och det gör att jag har en högre trovärdighet.

Att slå igenom med en renodlad livsstilsblogg tror hon är svårt idag. Hennes råd till den som vill bygga varumärke i en blogg är att inte bara nischa sig, utan mikronischa sig.

– Skriv inte om mode sådär i allmänhet – välj något ännu smalare. Kanske kvinnligt vintagemode från mellankrigstiden eller en supernischad blogg om herrskor. Börjar du smalt kan du muta in ett område i taget och växa, säger Clara Lidström.

Hur ser du på framtiden för bloggen?

– Jag tror att bloggen kommer att utvecklas till en samlingspunkt för alla projekt och kanaler. Exempelvis är YouTube ett ganska opersonligt format där du inte kan sätta så mycket egen prägel på din kanals utseende och utformning annat än på själva filmerna. Jag tycker att alla bör ha en blogg som sin bas, göra bloggen till en huvudkanal där man kan hänvisa till andra kanaler. Och jag tror att fler kommer att gå den vägen.

Missa inte Webbdagarna Malmö 17 maj! Den perfekta mixen mellan inspiration och kunskap i form av föreläsningar och seminarier. Boka din biljett och läs mer HÄR.

Fakta

1. Tänk igenom vilka plattformar ni ska finnas på.
– Att försöka finnas i alla kanaler innebär mycket arbete och kan vara stressande. Och en misskött Facebook-sida kan vara skadlig om du inte svarar på klagomål, säger Clara Lidström.

2. Fundera på hur ni ska låta och se ut i digitala kanaler.

3. Äg er egen närvaro på nätet.
– Idag kommer 90-talisterna ut på marknaden, för dem existerar du inte om du inte finns på nätet. Och har du inte en stark närvaro kanske det första någon hittar om er är en tråd på Flashback eller Familjeliv där någon skriver ner er.

4. Överväg att samarbeta med en influencer inom ditt område – någon med hög trovärdighet i frågan.