Lika ofta som jag har lyft fram fördelarna med att köpa alla möjliga olika varor över nätet har jag gnällt över logistik och leveranser som inte fungerar. I våras listade jag vid ett tillfälle saker som hade hänt mig vid e-handel det senaste halvåret. På listan fanns bland annat:

1. Leverantören dyker upp utan förvarning och det är en ren slump att det är någon hemma som kan ta emot paketet.

2. Någon är hemma hela dagen och väntar på leveransen, men allt som syns till är ett meddelande där leverantören påstår sig ha varit på plats och att det inte gick att leverera eftersom ingen var hemma.

3. Leverantören lovar att komma med leveransen mellan klockan 18 och 22 och att ringa 30 minuter innan, men ringer klockan 22.25 och säger ”Vi kommer om fem minuter”.

Läs mer: Bättre konvertering och färre returer med kundernas bilder

4. När leverantören ska lasta av den slarvigt packade och ihoptejpade kartongen med ett antal mindre kartonger inuti välter alltihop och faller ned från lastbilen, ut på vägen.

5. Och en vacker dag hittar jag en lastpall med ett stort, tungt och otympligt paket innehållandes två dörrar snyggt levererad framför vår egen ytterdörr. Enda problemet är att den ska till en helt annan person, på en helt annan adress.

Logistik och distribution kopplat till e-handel har helt enkelt en bit kvar innan den på allvar sätter kunden i centrum.

Men, det finns ljusglimtar. Häromdagen provade jag för första gången tjänsten Instabox Express, som det svenska startup-företaget Instabox ligger bakom. Idén bygger på att leveranser kan hämtas i boxar som står uppställda på centrala ställen, exempelvis på Pressbyrån eller 7 Eleven. Än så länge endast i och runt Stockholm, dock. Beställer du innan klockan 12.00 kan paketet hämtas senast klockan 17.00 samma dag.

Söndag eftermiddag beställer jag varor som jag verkligen vill ha levererade inom några dagar. Jag väljer fraktalternativet Instabox Express, kostnadsfritt. Måndag klockan 15.05 kommer ett sms med informationen att mitt paket finns att hämta på valt ställe och vilken kod jag ska använda för att få ut det. Smidigt, enkelt och med mina behov i fokus.

I dag är glappet mellan vad konsumenten väntar sig vid leverans av varor beställda på nätet och vad som sedan sker många gånger alldeles för stort. Moderna e-handelssajter ger ofta en fantastisk kundupplevelse, med utmärkt service och användbara extrafunktioner. Leveransen måste erbjuda en sömlös förlängning av den upplevelsen.

Läs mer: 20 begrepp inom digital marknadsföring du måste ha koll på 2017

Jag tror inte att de nya idéerna kommer att komma från de stora, traditionella distributionsföretagen, tyvärr. Det är självklart svårt att innovera samtidigt som man har ansvar för den stora bulken leveranser som måste ut till kunderna. I stället kommer det att vara från oväntade håll vi ser nya typer av lösningar för smartare leveranser, som exempelvis tillverkare av smarta lås som kan fjärrstyras. Den typen av tjänster kan i sin tur bli naturliga komplement till traditionella leveranslösningar.

Heja alla startupföretag inom logistik, distribution och leveranser, jag tror på er. Vi kunder behöver era idéer, er innovation och ert nytänkande.

Digitala strategier, sociala medier, sökoptimering, konvertering, analys, kommunikation och mycket mer. Och så kryddat med inspiration och koll på de hetaste, digitala trenderna. Det är Webbdagarna Göteborg 19 – 20 september. Kom, lyssna, upplev, mingla. Boka och läs mer HÄR.