Hallå där, Anna Gullstrand, vd på Fröjd, du är en av talarna på Webbdagarna Göteborg 19 – 20 september. Vad ska du prata om där?

– Hur man kan jobba mer innovativt och datadrivet. Och hitta en smart balans mellan dessa två, som ibland faktiskt ställer till det för varandra.

Varför är det ett viktigt ämne?

– Företag måste fokusera ännu mer på att utveckla sig själva, gällande allt från marknadsföring till produkt- och tjänsteutveckling, på grund av digitaliseringen, snabbförändrade användarbeteenden och exponentiell teknisk utveckling.

Läs också: Så blir du en attraktiv arbetsgivare för unga

– Data hjälper dig att förstå vad du ska göra mer av. Innovation kan hjälpa dig att hitta ett unikt värde för användaren.

Är vi i Sverige och våra företag/organisationer generellt bra eller dåliga på innovation?

– Vissa företag är ju bevisligen innovativa, då tänker jag på Sveriges världskända start-up-scen där flertalet enhörningar utvecklats. Men jag upplever att de bolag som har verkat länge, och faktiskt har resurser i form av både medarbetare och pengar, inte riktigt är i takt med samtiden. Det är dock inte unikt för Sverige.

Jag tänker att vi har en självbild av att vi är väldigt innovativa och påhittiga i Sverige, håller du med?

– Jag tänker att Sverige har extremt goda förutsättningar för att lyckas i den digitaliserade världen. Vi är uppkopplade, har råd med tekniken, är välutbildade etcetera.

– Det jag däremot märker i relation till våra kunder är en ovana att jobba tillsammans med en strukturerad innovationsmetodik. Vi sitter helt enkelt för mycket själva framför datorn, och kommunicerar bara med vår egen avdelning, istället för att kollaborera i tvärdisciplinära team.

Men är det inte svårt att bara bestämma sig för att bli mer innovativ? Fungerar det verkligen så?

– Nope. Det måste finnas gemensamma överenskommelser, man måste avsätta tid och, framför allt, hitta processer och grymma facilatorer som släpper fram den inneboende kraft som finns hos alla medarbetare. Detta handlar mycket om företagskultur och den förändrar man bara genom att börja bete sig på nya sätt.

Kan du redan nu avslöja något riktigt bra tips för att främja innovation?

– Läs/lyssna på boken "Sprint – How to solve big problems and test new ideas in just 5 days" av Google Ventures. Avsätt en vecka med ditt team. Börja göra.

Anna Gullstrand, vd på Fröjd, ser och hör du på Webbdagarna Göteborg 19 – 20 september. Då kommer också Nathalie Nahai, Sujan Patel, Peter Selemark, Chris Dancy, Lina Hansson, Frans Rosén, Per Schlingmann och en hel mängd andra skarpa talare. Boka din biljett idag!